Reconec que, com a molt altra gent, cada cop m’inquieta més la pujada de la ultradreta. I al costat d’aquesta inquietud em neguiteja també el sentit de superioritat moral amb què en el meu entorn (incloent-m’hi jo mateixa) sovint en parlem. Com si el fenomen no tingués res a veure amb nosaltres, solidaris i progres. Fa tres anys em va sorprendre un joc banal, al mòbil, que feia tot de preguntes sobre la teva visió política i després et deia quin grau d’afinitat tenies amb cadascun dels partits que es presentaven. A mi em va sortir un 35 % de Vox, cosa que em va provocar un ensurt considerable i em va fer pensar.
En aquest sentit m’ha resultat molt suggerent i
aclaridora la perspectiva de Guillermo Salvador (un psiquiatre excel·lent, que
va morir fa un parell d’anys) en el seu llibre Familia. Experiencia grupal
básica (Ágora Relacional, Madrid 2024). Fa una aproximació a la família des
de molts punts de vista, també del sociològic, i les seves cites i reflexions
crec que són aplicables més enllà de la institució familiar.
Cita, en primer lloc, Ulrich
Beck, que posa l’accent en la progressiva individualització, que ha
esquinçat els referents grupals i ideològics que ens facilitaven la identitat:
la família, la religió, la classe social, el model familiar, fins al punt que
cadascú s’ha de formar la seva pròpia identitat, des d’un cert aïllament i
enmig de múltiples canvis socials que són percebuts sovint amb perplexitat. De
vegades ens en queda la carcassa buida o bé plena d’un contingut que ja no
reconeixem, perquè els paràmetres han canviat moltíssim. Enyorem, per exemple,
la seguretat de la família tradicional, però ens adonem que en un context
d’igualtat entre gèneres ja no pot ser la mateixa. Ho vivim amb ambivalència.
Un altre autor citat és Zygmunt
Bauman i el seu concepte de societat líquida, que es transforma molt i molt
de pressa dissolent les grans institucions. Això provoca encara una acceleració
més gran: com el qui patina sobre una superfície glaçada i fràgil. La velocitat
permet fugir endavant sense risc d’ofegar-se. I com més corres menys temps de
solidificació i consolidació permets.
Guillem Salvador introdueix aquí un concepte que jo
desconeixia: el dol social. “Podem pensar –diu– que els grups socials busquen
determinades formes de resoldre les pèrdues i els canvis de referent [...] Els
funcionaments dels grups socials són sempre molt primaris davant les situacions
de pèrdua. [...] La dinàmica social es fragmenta i són els grups més petits els
qui van buscant sortides diferents al dol. Altruisme i egoisme es radicalitzen
i van perfilant divisions irreconciliables”. Apareix el malestar social com a
símptoma de l’assumpció de les pèrdues.
A mi aquesta visió m’ajuda a entendre millor què està
passant. Hem fet guanys en llibertats individuals que representen canvis de
gruix respecte a generacions anteriors, vivim en una societat molt més diversa
de quan érem petits, depenem d’una economia globalitzada i complexa que es mou
per uns fils que romanen invisibles però que té conseqüències ben tangibles per
a molta gent, la política té uns ritmes que no donen resposta a les nostres
exigències d’immediatesa. Les tecnologies envaeixen la nostra vida si us plau
per força. El canvi climàtic ens assetja.
Canvis per a bé. Canvis per a mal. Els canvis comporten
pèrdues i les pèrdues necessiten dols. Potser sí que aquest dol social és
darrere de moltes expressions enyorades d’un passat que ja no tornarà.
Des d’aquesta mirada –la mirada és important– diu
Salvador, és més fàcil entendre més enllà d’un judici de valors. I crec que
facilita trobar ponts, molt necessaris. No és fàcil ni màgic, però obre camí a
l’esperança. Només amb el menyspreu no aconseguirem canviar res.
Mercè Solé
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada