No sé si a tu t’ha passat alguna vegada, que tens dies en els quals tens una energia descomunal i estàs durant hores fent les teves coses: feines de casa, llegir llibres, jugar a videojocs... N’hi ha d’altres que només vols estar ajagut al sofà sense fer res de res. A mi, almenys, em passa, però amb la diferència que soc un cul inquiet i no puc estar-me quiet, així que em passo quasi tot el dia en actiu.
Jugant a Can’t Stop simplement no podràs parar! Amb aquest joc, si t’agrada, t’entrarà una mena de ansietat que provocarà que la caguis durant el teu torn. Perquè ja se sap, els daus no sempre han d’estar del teu costat... A aquest joc hi poden jugar de 2 a 4 jugadors amb una edat mínima recomanada de 7 anys. Les partides tenen una duració mitjana de 30 minuts.
Per preparar la partida només has de posar el tauler al centre del àrea de joc, a l’abast de tothom. El tauler té columnes numèriques que van del número 2 al 12. Després has de quedar-te amb les 11 fitxes del color que vulguis. Guanya el primer jugador que aconsegueixi arribar al final de 3 columnes qualssevol.
En el teu torn has de llançar els 4 daus i formar parelles amb ells. Per exemple, imagina que has tret: 2, 3, 4, 6. Podries crear les parelles següents: 2+3=5; 4+6=10; 3+4=7; 2+6=8; 2+4=6; 3+6=9. Com pots veure, els resultats finals de les parelles són, precisament, els números de les columnes. Decideixes quedar-te amb el 5 i el 10 mateix, per tant, has de col·locar un marcador de posició en el primer espai de les columnes 5 i 10 del tauler. D’aquests marcadors de posició n’hi ha 3 en total. Això vol dir que durant el teu torn podràs anar avançant en tres columnes com a molt.
Ara tens opció de continuar o parar. Imagina’t que vols continuar. Llances els 4 daus de nou i et surt el següent: 1, 1, 4, 6. Pots fer les següents parelles: 1+1 = 2; 1+4=5; 1+6=7; 4+6=10. Et quedes amb el 10 i el 2 aquesta vegada. Mous el marcador de posició de la columna 10 del tauler (el que havies col·locat en la tirada anterior) un pas endavant i poses el tercer (el que et queda) en el primer espai de la columna 2. Així doncs, arribat a aquest punt, has avançat dues vegades en la columna 10, una en la 5 i una en la 2.
Una altra vegada has de decidir si continuar o parar. Ara et plantes i no vols seguir. Retires del tauler els tres marcadors de posició i els substitueixes per fitxes de color teves. Quan sigui de nou el teu torn i avancis en les columnes 10, 5 i 2, ho faràs des d’aquestes fitxes, no des del començament de les columnes. Per tant, quan decideixes parar voluntàriament durant el teu torn el que fas és marcar permanentment l’avanç en cadascuna de les columnes en les quals has avançat.
No obstant, pot passar que una tirada de daus et surti malament i perdis tot l’avanç que has fet en el teu actual torn. Quan passa això? Doncs quan tens els 3 marcadors de posició ja col·locats en el tauler, llances els 4 daus i no pots fer parelles que et permetin avançar, precisament, en alguna de les 3 columnes on tens els 3 marcadors. Si passa això, retires els 3 marcadors de posició del tauler i no els substitueixes per fitxes teves, perdent així tot l’avanç que hagis fet durant el teu torn.
Recorda: sempre que avancis en una columna, si hi ha una fitxa del teu color ho faràs des de la posició en què es trobi aquesta fitxa, però si no n’hi ha cap ho faràs des de baix del tot. Parar voluntàriament és la forma de posar noves fitxes a les columnes on no n’hi tinguis o fer que avancin aquelles fitxes que ja tinguis posades al tauler. Quan la pífies perds tot l’avanç que hagis fet en el teu actual torn. El que hagis aconseguit en torns anteriors parant voluntàriament no ho perds al fer pífia.
A tenir en compte també les següents normes:
- En una mateixa columna pot haver-hi qualsevol número de jugadors avançant.
- Un cop un jugador arriba al final d’una columna, la seva fitxa es queda allà, indicant que és seva. La resta de jugadors retornen les seves fitxes a les seves reserves.
- Una columna ja dominada per un jugador provoca que cap dels altres pugui avançar en ella. Això implica que si algú ha conquerit la columna 5, per exemple, ningú pugui agafar les parelles que donin com a resultat un 5 durant el llançament dels 4 daus. Per tant, a mesura que va avançant la partida es va complicant el moure pel tauler.
- Cada vegada que llancis els 4 daus has de poder triar com a mínim una de les parelles i avançar en la columna pertinent. Si no pots atenent a tot el que s’ha explicat anteriorment, es considera pífia i perds tot l’avanç fet durant aquest torn.
- Igualment, durant cada llançament, al igual que pots triar una parella de daus que t’interessa per avançar en una columna concreta, també estàs obligat a quedar-te amb l’altra parella que quedi si amb aquesta pots avançar en la columna que indiqui, t’agradi o no. Per tant, triada una parella, estàs obligat a aplicar l’altra, si es possible. L’únic moment en què no pots triar una parella de daus, voluntàriament o obligatòriament, és quan el resultat sigui el d’una columna ja conquerida o bé perquè ja tens els 3 marcadors de posició posats al tauler i el resultat et diu d’avançar en una quarta columna, cosa que no es possible.
Es procedeix d’aquesta manera fins que algú arriba a conquerir 3 de les 11 columnes, i així es proclama guanyador de la partida.
Cristian Becerra

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada