Des de les profunditats
dels oceans fins als cims de les muntanyes més altes, passant per bastos boscos, deserts
calorosos i pantans
sinistres. Investigo també cabanes abandonades i antics monòlits
buscant pistes per trobar-te, Cryptid. És desesperant. Em fico en territoris d’ossos
i pumes perillosos per cercar
resposta a si has tingut la gosadia d’endinsar-te en ells.
Siguin quins siguin els perills que em trobi pel camí, t’enxamparé! No tens escapatòria...
I amb aquesta introducció
que m’he inventat per tu, lector, t’endinses ara en el món d’aquest joc de
taula anomenat, com pots imaginar-te, Cryptid. Aquest és un monstre de
llegenda que has d’intentar trobar unint la teva pista amb les que
tinguin els teus rivals. Estàs davant d’un joc de deducció i observació en què
hi poden jugar de 3 a 5 participants.
El primer que has de saber
és que Cryptid pot estar en qualsevol lloc. La seva ubicació ve donada per la configuració del
tauler que fas durant la preparació de la partida i pel número de jugadors que sigueu. Durant la
preparació, tries una de les 54 cartes
que hi ha al joc i poses les 6 peces de mapa tal i com t’indica
aquesta carta, formant així el tauler. També has de posar els monòlits i/o les cabanes del color pertinent en les caselles del tauler que
et marqui la carta. N’hi ha de color blau, verd, blanc i negre.
Els territoris d’ossos
i de pumes
ja venen marcats
d’una forma concreta en algunes caselles de les peces
de mapa, per tant, pot ser que una casella de desert, per exemple,
sigui al mateix temps un territori de pumes. Passa igual amb les cabanes
i els monòlits, que una casella pot ser pantà i a la mateixa
vegada contenir una cabana, per dir alguna cosa.
La carta que has
triat per preparar el tauler t’indica també quins dels 5 llibres de
pistes has de repartir entre els jugadors que sigueu. Fet això, has
d’agafar els discos i cubs del color del llibre de pistes que
t’hagi tocat. Per últim, has de llegir, sense dir-la als altres, la pista del
llibre de pistes que t’indiqui la carta de preparació de la
partida. D’aquesta manera cada jugador té una pista diferent assignada
que, totes juntes, porten a una casella en concret del tauler, que és on
es troba Cryptid. Tant és el tipus de terreny que hi hagi en aquesta
casella i si hi ha o no cabana, monòlit... Cryptid pot estar en
qualsevol lloc. Només una casella de les 108 que componen el tauler és
la bona.
Dit això, fem un repàs dels
6 tipus de pistes que hi ha, tot i que en total en trobaràs 96 en cada llibre
de pistes:
- Cryptid
es troba
en un d’entre dos tipus de terreny.
Un exemple
seria el següent:
Cryptid es troba
en un bosc o pantà.
- Cryptid es troba en un tipus de terreny
o adjacent a aquest.
Un exemple
seria: Cryptid es troba
en mar o en una casella adjacent
a mar.
- Cryptid es troba en qualsevol espai de territori animal
o adjacent a aquest.
Un
exemple seria: Cryptid es troba en una casella que sigui territori animal o
en una casella adjacent a una que sigui
territori animal. Entenem
com a territori animal tant
els d’ossos com els de pumes.
- Cryptid es troba en un tipus d’estructura o fins a dues caselles de distància d’aquesta.
Entenent
com a estructura un monòlit o una cabana, i sense tenir en
compte el color. Un exemple seria: Cryptid
es troba en una casella on hi hagi una cabana o bé en una casella
situada a dues de distància com a màxim d’una cabana.
- Cryptid es troba en un
territori animal en concret o fins a dues caselles de distància d’aquest.
Un
exemple en aquest cas és: Cryptid es troba en una
casella que és territori d’ossos o
bé en una situada a dues caselles de distancia com a màxim d’un territori d’ossos.
- Cryptid es troba en una estructura d’un determinat color o fins a tres
caselles de distància d’aquesta.
Entenent
com a estructura un monòlit o bé una cabana del color que
indica la pista. Un exemple és: Cryptid es troba en una casella on hi hagi una
estructura blava (monòlit o cabana) o a tres caselles de distància com a màxim d’una
estructura del color esmentat.
Com s’hi juga? Primer de
tot, has de posar un dels teus cubs en una casella del tauler que NO compleixi amb la teva
pista. Els teus rivals han de fer el mateix tenint en compte les seves pròpies pistes i
seguint el sentit horari. Un cop feta aquesta primera ronda de col·locació de cubs, n’has de fer una segona,
fins que tothom
hagi posat dos cubs al tauler. Això es fa per
tenir una idea de per on començar a preguntar quan sigui el teu torn.
Com a regles d’or tenim:
- No mentir a l’hora de posar els teus cubs i discos
en el tauler, és a dir, no donar pistes falses.
- No pots preguntar, buscar ni posar cubs
ni discos en caselles que continguin un cub, sigui teu o d’un rival.
En qualsevol altra casella pots interactuar sense problemes.
- Si hi ha un cub o un disc teu en una
casella en concret del tauler, no pots
posar res més que sigui teu en aquesta casella. És a dir, que en
cadascuna d’elles només pot haver-hi
una sola fitxa teva. No obstant, una casella pot contenir discos de diversos jugadors,
i fins i tot es pot preguntar i buscar en ella.
En el teu torn tens dues opcions, que són
les següents:
Pregunta
- Agafa el peó negre
que inclou el joc, posa’l al damunt d’una casella i pregunta a un jugador
qualsevol si Cryptid pot ser allà segons la seva pista. Al
principi del joc tu només coneixes la teva pròpia pista i has d’intentar
esbrinar quines tenen els teus rivals, evitant el màxim possible donar als
altres informació rellevant. Un cop has preguntat, hi ha dues alternatives:
- El jugador interrogat et diu que SÍ, en aquesta
casella pot estar Cryptid. En aquest cas ell posa un dels seus discos
en la casella per la qual tu has preguntat.
- El jugador interrogat et diu que NO, en aquesta
casella no pot estar Cryptid. En aquest cas ell posa un dels seus cubs
en la casella per la qual tu has preguntat. A més, tu també has de posar un
dels teus cubs en una altra casella en la qual Cryptid no hi pot
ser segons la teva pròpia pista.
Buscar
- Quan busques, agafa el peó negre i col·loca’l en una casella del tauler que SÍ que compleixi la teva pròpia pista, juntament amb un dels teus discos. Estàs indicant i convençut que Cryptid és allà.
- Comença una ronda de cerca:
els teus rivals, seguint el sentit horari partint de tu, han de posar un disc
si la casella compleix amb cadascuna de les seves pistes o bé un cub
si és que no. A partir d’aquí, poden passar dues coses:
- Si tothom posa un disc seu perquè segons les
seves pistes Cryptid és allà, enhorabona, perquè has
guanyat la partida.
- Si un rival
posa un cub dient que Cryptid no pot ser allà segons la seva pista,
tu has de posar un altre cub en una altra casella en la qual Cryptid no
hi pugui ser segons la teva pròpia pista. La ronda de cerca es para
immediatament i el joc continua amb el torn del següent joc.
Cryptid me’l van ensenyar fa anys en una activitat organitzada
per Trenca’t la Closca, una associació amb seu a Gavà. El joc encara no
estava ni traduït al castellà. Aprofitant que em va agradar i el vaig trobar
d’oferta en una botiga a Barcelona, va caure ràpidament. El seu punt fort és
que es pot jugar infinitat de partides abans que te’n cansis, ja que té
multitud de configuracions amb les 54 cartes que hi ha, configuracions
que a més varien també en funció del número de jugadors que sigueu. Com que es
pot jugar de 3 a 5 participants, cada carta té la possibilitat de
configurar-se de tres formes diferents: amb tres jugadors, amb quatre i amb
cinc. També cal tenir present que alguna de les cartes fa que juguis amb
pistes negatives que compliquen més el joc. D’altra banda, tot i que
sigui un joc de deducció i sembli difícil aprendre’l, l’he ensenyat a famílies
amb nens de 8 anys aproximadament i han jugat sense gaire dificultat. Potser
costa una mica d’entendre al principi algunes de les pistes. No obstant,
de regles el joc és molt fàcil. A més, sempre es pot jugar a tres jugadors, que
facilita més les coses, al menys per a les primeres partides. Si no ets gaire
de jocs de deducció, t’invito a que el provis com a mínim. Et pot sorprendre
força... Has de pensar que la dificultat de deducció és una mica més elevada
que la d’un Cluedo, per comparar-ho d’alguna forma, però no és molt més
complicat.
Cristian Becerra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada