diumenge, 15 de setembre del 2024

50 anys de l’Agrupació Cultural Mossèn Cinto Verdaguer: un bon exemple de la bona salut de l’associacionisme

 

L’associacionisme és un dels trets idiosincràtics de la societat catalana. Ja sigui en forma de gremi, de cooperativa, de coral, de colla de diables o de grup de teatre són molts els exemples que al llarg de diferents èpoques forneixen aquesta tradició.

Segurament, un dels orígens més clar d’aquesta manera de fer pròpia del nostre país es troba en els cors i orfeons que tenen el seu origen a la Societat Coral La Fraternitat, fundada per Josep Anselm Clavé el 1850. D’aquesta manera, Clavé aconsegueix que la música i la cultura s’acostin a la classe treballadora que emergia del procés d’industrialització. De fet, hi ha molts exemples de com els treballadors de la societat industrial es deixen portar per un oci poc profitós sovint associat a l’alcoholisme, i és per aquest motiu que l’impuls associatiu que es va escampar per Catalunya va ser tan important en aquells moments.

Anys més tard, a inicis del segle XX, els Noucentistes, moguts per la seva intenció transformadora i encapçalats per Prat de la Riba i la creació de la Mancomunitat de Catalunya, donen un nou impuls a l’associacionisme català. L’associacionisme, doncs, en totes les seves formes, és participació ciutadana, tradició i cultura, concretament, cultura catalana, i per tant sentiment català, fet que provoca en alguns moments dels darrers 150 anys no hagi estat exempt d’atacs i persecucions. Els anys del franquisme en són l’exemple més clar, però és també en aquests moments de fragilitat que l’associacionisme esdevé un element clau per mantenir viva la cultura. Sens dubte, sense aquest bagatge no es pot explicar l’important teixit associatiu que hi ha actualment a Catalunya que en les seves múltiples formes és un exemple de la pluralitat de la nostra societat.

Amb orgull, a Viladecans, aquest 2024, podem celebrar els 50 anys de l’Agrupació Cultural Mossèn Cinto Verdaguer, una associació que té com a activitat principal el teatre amateur. És a mitjan 1972, quan el Josep Sabater, i la seva esposa, la Paquita Sanchís, decideixen tornar a promocionar les representacions teatrals a Viladecans i engresquen una bona colla de veïns. Els primers assaigs i representacions tenen lloc a la sala del Teatre del Col·legi Modolell. Allà, encara sense haver-se constituït com a grup teatral, hi representen Morena Clara, coneguda per la versió cinematogràfica, i Passaport per a l’eternitat, que en els anys 50 va ser un èxit a la ciutat de Barcelona.

L’any 1974, mossèn Salvador Jordi, rector de la parròquia de Sant Joan, ofereix a aquest grup de joves poder assajar i representar les seves obres al Centre Cultural Sant Joan. Instal·lats en aquesta nova casa es decideix posar un nom al grup: així neix l’Agrupació Cultural Mossèn Cinto Verdaguer. El 1974, ja amb el nom de l’insigne poeta de la Renaixença, s’estrena Terra Baixa d’Àngel Guimerà, el gran clàssic català que serà la primera de moltes altres representacions. Allà, al Centro, en aquests 50 anys va creixent i, més enllà de fer Els pastorets amb certa regularitat, l’Agrupació s’anima a fer tot tipus d’obres, des de Sòfocles fins a Galceran passant per Sagarra, Shakespeare o Guimerà. I no només teatre, es fan espectacles de playback, obres infantils i juvenils i, fins i tot, durant un període de temps, s’organitza una mostra, un concurs de teatre i es publica una revista trimestral. I per si tot això no fos poc, en els darrers anys es comencen a fer musicals cantats en directe. Tot un repte que implica grans muntatges i pujar un munt de persones a l’escenari.

Enguany els de Mossèn Cinto celebrem el nostre aniversari: 50 anys d’esforç i amor pel teatre, 50 anys de vincles inesborrables entre persones que, més enllà de ser una de les associacions més antigues de Viladecans, formem una gran família.

Joan Viñals