El 27 de març del 2014 vaig presentar l’Informe 2013 de la Sindicatura de Greuges, complint amb el deure que tinc de donar comptes davant del Ple municipal, fent un resum de l’actuació realitzada.
A l’any 2013 va haver-hi un increment en les atencions respecte l’any anterior. Es van realitzar 202 atencions, que es van distribuir en 159 consultes i 43 queixes. D’aquestes queixes, 17 es van derivar a altres defensors per ser competència d’altres administracions, les altres 26 queixes, van ser tramitades davant l’Ajuntament de Viladecans per versar de temàtiques del seu àmbit. A més a més cal afegir 17 queixes que van quedar en tràmit d’anys anteriors.
De les queixes resoltes durant l’any 2013, vaig plantejar a l’Ajuntament 51 recomanacions; entre d’altres, van ser:
L’adequació del quadre d’infraccions de circulació per tal d’identificar millor i amb major claredat les conductes infractores, per evitar controvèrsies i errors a l’hora d’identificar el fet sancionable.
Ampliar el nombre de places reservades per a persones amb discapacitat en la proximitat de l’ambulatori.
Donar una informació i una solució més immediata, a la vegada que més sensible, en els casos en què la ciutadania planteja dificultats econòmiques per atendre les seves obligacions tributàries.
Adequació de la senyalització de trànsit per tal que sigui més clara i entenedora, per evitar accidents i denúncies de trànsit.
En relació a les infraccions de trànsit i en aplicació del principi de proporcionalitat, atès que ha de guardar la deguda adequació entre la gravetat de la infracció i la sanció a aplicar, que es faci constar a les denúncies les situacions de gravetat, quan així ho siguin, per determinar si la infracció es lleu, greu o molt greu.
Reconsiderar les situacions d’excepcionalitat quan un ciutadà ha estat sancionat en una zona d’accés restringit a la circulació de vehicles i n’està legitimat, satisfent aquest ciutadà les condicions per la obtenció de l’autorització corresponent. Em refereixo a anul·lar, en aquests casos, les infraccions comeses fins a la data en què va rebre la primera notificació de denúncia, si aquest ciutadà acredita amb posterioritat la corresponent obtenció d’autorització d’accés.
A les zones on el pas està restringit a vehicles autoritzats, que s’estudiï la possibilitat d’implementar un sistema de semàfors amb un lector de matricules per tal de donar el pas al vehicle autoritzat que vol accedir, en cas contrari el semàfor es quedi en vermell.
També vaig dir que fer un balanç de les propostes realitzades, implica fer-ho del funcionament de la nostra administració municipal, la qual cosa indica que la institució que represento és una eina de conciliació i de millora contínua, que s’esforça en buscar possibles solucions i propostes a les problemàtiques que ens planteja la ciutadania i que plantejo a l’Ajuntament. Per tant les meves funcions contribueixen a millorar la relació entre l’Ajuntament i la ciutadania.
Vaig finalitzar la meva intervenció manifestant la meva preocupació sobre el fet del temps de tràmit d’una queixa, és de mitjana gairebé de 12 mesos, comptats des de la data que el ciutadà presenta la queixa i la data que rep la resolució amb la resposta de l’Ajuntament a les recomanacions proposades. En aquest sentit cal que tots plegats fem esforços per agilitzar les respostes i la comunicació, amb la finalitat de resoldre les queixes en un termini raonable, atès que aquesta dilatació en el temps provoca una desafecció de la ciutadania envers l’administració.
El detall de les actuacions estan disponibles a la pàgina web http://sindicatura.viladecans.cat/ a l’apartat de “Informes anuals”
Vicenç Mazon
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada