dijous, 15 de setembre del 2022

S’enderroquen els pàrquings d’Aena i es recupera el corredor biològic de Can Sabadell

Després d’anys de reivindicar la recuperació del corredor biològic de Can Sabadell finalment el primer d’agost AENA va iniciar les obres de renaturalització d’aquest espai situat entre la zona humida litoral del Remolar-Filipines i els Reguerons. 

El procés fins arribar a l’enderrocament dels pàrquings i que permetrà la recuperació aquests espai natural protegit que forma part de la Xarxa Natura 2000 ha estat llarg i feixuc.

La Declaració d’Impacte Ambiental d’ampliació de l’Aeroport, de 9 de gener de 2002, obligava AENA a fer les actuacions necessàries per facilitar el pas de fauna del corredor biològic des del sector Remolar-Filipines fins a la ZEPA dels Reguerons a través de Can Sabadell. Lluny d’això AENA va ocupar els espais posant ciment, construint aparcaments i instal·lant un bar. A més, va fer la concessió a tercers d’un aparcament VIP, un rentat de cotxes i un restaurant, tot en Xarxa Natura 2000.

Des de la gestió municipal i de la competència de les activitats, des de l’àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Viladecans a l’any 2011 vam emetre dues resolucions en les quals es demanava el tancament de les activitats per ser il·legals i il·legalitzables i la restitució física de l’espai.

Contra aquestes resolucions els concessionaris i AENA van iniciar contenciós administratiu que va finalitzar amb dues ordres judicials en les quals es donava la raó a l’Ajuntament i obligava a AENA a donar compliment a les resolucions municipals. No cal dir que aquest punt ha estat clau, ja que la sentència obligava al tancament de les activitats i presentar el projecte de restauració de l’espai.

Tot i que mai hi hem participat, som conscients que des de el 2016, any de la primera sentència, fins ara, aquesta peça de territori ha estat objecte de diverses negociacions. El grup d’ICV i ara de Viladecans en Comú sempre hem defensat i treballat tossudament reclamant a la Generalitat el compliment de les ordres judicials, els projectes de renaturalització i el seguiment del marc legal de la Xarxa Natura 2000.

En paral·lel a les actuacions municipals al 2012 Depana va presentar una queixa a la Comissió Europea en la qual es posava de manifest que les mesures d’impacte ambiental del pla delta no havien tingut un efecte positiu ni sobre el territori ni sobre les espècies, molt al contrari, amb algunes actuacions han provocat l’incompliment de diverses directives europees i per això demanen a Europa que s’instrueixi el procediment pertinent contra la Generalitat de Catalunya. 

Al nostre entendre en aquest punt és important tenir en compte la important relació que s’estableix entre el deteriorament dels espais naturals i l’ampliació de l’aeroport i altres projectes del pla delta que no es van compensar ambientalment de manera adequada i que han portat els espais naturals a una situació limit. En aquest sentit el nostre grup a través de l’Ernest Urtasun, el nostre representant al Parlament Europeu, va presentar una pregunta sobre el deteriorament del delta del Llobregat. 

Degut a la situació de deteriorament i la falta de mitigació dels impactes la Comissió Europea en diverses ocasions demana al Ministeri i a la Generalitat informació addicional sobre el grau de compliment de les declaracions ambientals. Finalment al febrer de 2021 la Comissió Europea envia una de la carta d’emplaçament al MITECO i a la Generalitat i en un dels seus apartats recull la reclamació de la renaturalització dels aparcaments i la restauració del corredor biològic de Can Sabadell, que s’ha iniciat durant el mes d’agost. Aquesta restauració suposa el desmuntatge dels aparcaments, aixecar tot l’asfalt i retornar tot l’espai al seu estat natural plantant espècies, recuperant els hàbitats i compensant els impactes que mai s’haurien d’haver produït. 

Encarni Garcia