Des de ben petit has
tingut certa habilitat per preveure el futur de la gent. Fascinat pel món del
Tarot, vas començar a practicar el seu funcionament amb els teus coneguts.
Sigui com sigui, el que deies semblava tenir sentit per a ells i acabava
succeint, d’una forma o d’una altra. A la llarga, vas voler dedicar-te a aquest
món de forma més professional. Ara et trobes en un hotel luxós de Londres, en
la gran final de la Primera competició internacional de mèdiums. ¿La
guanyaràs per obtenir el premi de 1.000 lliures que donen? ¿Sabràs endevinar
quantes cartes de cada color hi ha en cadascuna de les rondes?
T’explicaré el joc com si
fos per a una partida de quatre jugadors, ja que amb dos i tres varia una
miqueta. Per començar, es posen els quatre taulers al centre del àrea de
joc. Després, tria un dels quatre personatges que hi ha i agafa les fitxes
de predicció corresponents. Per preparar una ronda, posa una de les teves fitxes
de predicció en cada casella central de cada tauler. Ja per últim,
agafa les 36 cartes, remena-les i reparteix-ne 6 a cada jugador.
Sobraran 12 cartes. Això és normal. Simplement es deixen a part.
El joc dura quatre rondes.
En cadascuna el jugador inicial serà el següent en sentit horari respecte a
l’anterior. Un cop fetes les quatre rondes, la partida finalitza. L’objectiu en
cada ronda és intentar endevinar quantes cartes hi ha de cada color,
tenint en compte que en la baralla hi ha en total: 6 cartes vermelles, 8
cartes blaves, 10 cartes verdes i 12 cartes grogues.
D’aquestes 36 cartes, 12 es deixen a part durant la preparació de cada
ronda, tal i com s’ha explicat anteriorment. Per tant, és probable que en
alguna ronda no hi hagi cap carta vermella, per exemple.
Al començament de cada
ronda tens 6 cartes a la mà. D’aquestes sis n’has de passar tres al
jugador de la teva dreta. La resta de jugadors faran el mateix, així doncs,
rebràs tres cartes del jugador de la teva esquerra. Ara coneixes 9 cartes
de les 24 que hi ha en joc en aquesta ronda. Has d’intentar recordar,
també, quines has donat al jugador de la teva dreta. Arribat a aquest punt,
comença el jugador inicial de la ronda actual i es procedeix en sentit horari.
En el teu torn has de fer dues coses:
1. Jugar una carta
Tria una carta de la
teva mà i posa-la a sota del tauler corresponent. Totes les cartes que
hi hagi a sota d’un tauler s’han de veure per saber quantes n’hi ha en
tot moment, per tant, posa-les superposant-les a sobre de les anteriors.
2. Moure la teva fitxa de
predicció
Si has jugat una carta
blava, has de moure la teva fitxa de predicció situada al tauler
blau. Si has jugat una carta groga, ho fas en el tauler groc.
I així funciona. Pots posar la fitxa de predicció en qualsevol casella
del tauler que no estigui ja ocupada, tot i que la central pot ser
compartida amb la resta de jugadors.
Procedeix d’aquesta manera
fins que arribis a tenir 4 cartes a la mà. D’aquestes 4 cartes,
passa’n 2 al jugador de la teva dreta. La resta fa el mateix, així que reps
també 2 cartes d’aquell que tinguis a la teva esquerra. Després, la
ronda continua de forma normal. Vas jugant torns quan et toqui fins que arribis
a tenir 2 cartes a la teva mà. En aquest moment en dones 1 a qui tinguis
a la teva dreta i també en reps 1 de qui tinguis a la teva esquerra. La resta
de jugadors torna a fer igual. Arribat a aquest punt, la ronda segueix amb
normalitat fins que tothom hagi jugat totes les cartes de les seves
mans.
Ara s’ha de comprovar la
puntuació. Selecciona un tauler i compta quantes cartes hi ha a
sota.
Si tens la teva fitxa de predicció en el número
corresponent, has fet una predicció exacta i reps 3 punts. Un exemple
d’això seria que hi hagués sota el tauler blau 5 cartes i tenir
la teva fitxa en el tauler en el número 5.
Si tens la teva fitxa de predicció en un número
adjacent al corresponent, reps 1 punt. Per exemple, hi ha 8 cartes sota
el tauler groc i tens la teva fitxa de predicció en la casella
que marca el número 7.
Si tens la teva fitxa de predicció en una
casella que no és la corresponent ni una d’adjacent, perds un punt.
Si tens la teva fitxa de predicció en la
casella central del tauler, no reps ni perds punts.
Puntuat un tauler procedeix
d’igual forma amb la resta. Has de saber, no obstant, que en algunes caselles
hi ha bonus simples i bonus dobles. Els primers s’identifiquen
amb un cercle vermell i els segons amb dos cercles vermells.
Si tens la teva fitxa de predicció en la
casella del tauler corresponent al número de cartes que hi ha a
sota d’ell, i aquesta casella té un bonus simple, reps 4 punts en
comptes de 3. Si la casella té un bonus doble, reps 5 punts.
Si tens la teva fitxa de predicció en una
casella adjacent a la corresponent al número de cartes que hi ha a sota
del tauler que estàs puntuant, i aquesta casella té un bonus simple,
reps 2 punts en comptes d’un. Si la casella té un bonus doble, reps 3
punts.
Si la teva fitxa de predicció està en una
casella que no es la corresponent al número de cartes que hi ha a sota
del tauler que estàs puntuant ni una adjacent, i conté un bonus
simple, perds 2 punts en comptes d’un. Si la casella té un bonus doble,
perds 3 punts.
Un cop s’hagin puntuat els
4 taulers, la ronda finalitza i se’n prepara una de nova. Després de la
quarta ronda, la partida acaba.
Divinare va ser el primer joc que vaig provar a la botiga Ziggurat
Jocs que hi havia ja fa temps a Castelldefels. De fet, la còpia que jo tinc, com a curiositat, és aquella que vaig
jugar allà, la qual vaig comprar de segona mà quan l’home va tancar el negoci.
Tot i que no és un títol destacable a nivell mecànic, sí que crida molt
l’atenció per l’estètica que té. Al final no deixa de ser un joc de memòria al
que li agrada jugar amb una mica d’estadística.
Des de el meu punt de
vista, la seva gràcia radica sobretot en saber jugar les últimes cartes de
la mà de cada ronda. Cada carta que tinguis tard o d’hora l’hauràs de
jugar per nassos, provocant que hagis de moure, t’agradi o no, les fitxes de
predicció en els taulers pertinents. Llavors, això pot provocar que
moguis una fitxa de predicció en un tauler en el qual la tenies
ben col·locada, i així perdis punts. No obstant, també pot succeir el contrari,
que la moguis a una casella més bona... En definitiva, és tracta d’això,
d’intentar “endevinar” quantes cartes de cada color hi ha al final de
cada ronda, fent una mica de predicció. Afegir, també, que sempre has d’estar
al aguait amb les cartes que vas donant al jugador de la dreta i les que
reps de qui tinguis a la teva esquerra, perquè ajuda força a preveure el
resultat final. Aquí és on entra la mecànica de “memory” que té el joc.
És
una llàstima que actualment costi de trobar per estar pràcticament exhaurit de
tot arreu. Esperem que en facin una reedició algun dia...
Cristian Becerra
"El Dado Dorado"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada