És
ben coneguda la relació existent entre la
contaminació de l’aire i la salut de les persones. Gasos com els òxids de
nitrogen o de sofre, les partícules fines i ultrafines alliberades pel tub
d’escapament dels vehicles i el desgast dels frens i pneumàtics, són causa
directa d’un increment de mortalitat i malalties greus en les persones. Limitar
la mobilitat dels vehicles més contaminants pels carrers de les ciutats és una
necessitat, un acte de responsabilitat dels governs en totes les escales de
governança.
La llei de canvi climàtic
obliga a municipis de més de 50.000 habitants, com Viladecans, a implantar una
zona de baixes emissions, la ZBE, regular la circulació dels vehicles més
contaminants, i que a Viladecans afecta a tots els barris per igual, perquè
tota la ciutadania té el mateix dret a disposar d’una bona qualitat d’aire.
Existeixen cada cop més estudis centrats en la millora del coneixement entre
espais urbans més saludables i la salut de les persones. Un dels darrers,
elaborat per investigadors de l’IS Global de Barcelona i publicat a la
prestigiosa revista científica The Lancet Planetary Health apunten, una
vegada més, la certesa que les ciutats més verdes redueixen els nivells de
contaminació de l’aire, i les que tenen menys trànsit circulant pels seus
carrers, presenten una menor mortalitat i millor salut dels seus veïns. Els
autors de l’estudi apunten a que ciutats compactes, com les mediterrànies, com
Viladecans, tenen potencial per reduir la contaminació perquè són en molts
casos barris o ciutats de 15 minuts, és a dir,
que caminant un màxim de 15 minuts
disposen de tots els serveis, no cal la dependència del cotxe en els
desplaçaments per la ciutat o el barri. El transport públic, una bona xarxa de
carrers ciclables, i poder desplaçar-se a peu per espais peatonalitzats, són
elements claus per reduir la contaminació als nostres carrers.
Coneixedors de tots aquests
avantatges en una ciutat amb menys trànsit, a Viladecans fa anys que s’està
treballant en aquesta línia de fomentar una mobilitat no centrada en el cotxe.
L’any vinent introduirem la tercera línia de bus urbà regular, el VB3; en el
darrer any s’han reforçat en freqüència i noves línies metropolitanes els busos
metropolitans; tots els trens ja s’aturen a l’estació de rodalies de
Viladecans; s’ha recollit a les ordenances de circulació la xarxa de
ciclocarrers, i s’han creat més quilòmetres de carrils bici segregats que ens
connecten amb l’entorn urbà; s’han instal·lat 13 estacions de bici compartida
metropolitana. En pocs mesos es desplegaran nous projectes de mobilitat
sostenible dels famosos Next Generation. I amb tot, el pla de naturalització
amb ajudes del ministeri crearà en pocs mesos nous eixos verds, boscos urbans,
arribant a 30.000 arbres el 2030, 10.000 més dels que tenim actualment, i
aplicant la regla 3-30-300.
En tot aquest marc, la
mobilitat en alguns barris de la ciutat és encara massa elevada, i fa grinyolar
tot aquesta estratègia de mobilitat sostenible, compromesa amb el medi ambient
i amb la salut de les persones. En bona mesura, aquesta elevada mobilitat es
deu per la pressió de vehicles de persones que no resideixen a la ciutat, ni
als barris, però que per estar pròxim a zona de serveis importants la mobilitat
dins dels barris és massa intensa. Ens referim als barris de Ponent i de Sales,
on s’han definit zones d’estacionament regulat (ZER) verd, gratuït per als
veïns i residents de la ciutat però de pagament pels vehicles que no estiguin
associats a una persona resident de Viladecans, que hauran de pagar per
estacionar al carrer en aquests barris. Això, pensem, crearà un efecte
dissuasiu, reduint la mobilitat dins d’aquests barris de vehicles de fora del
municipi, amb la reducció de contaminació i soroll en aquests. Seran barris superilla,
ja definits en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible del 2015, on la mobilitat
serà la pròpia interna generada pels veïns del barri i de la ciutat, i no de
vehicles de fora del municipi, que podran estacionar gratuïtament a la
perifèria d’aquests. Per altra banda, s’incrementa la zona d’estacionament de
llarga durada, la zona taronja, com a zona complementària a algunes zones
verdes del barri de Ponent, i en d’altres punts de la ciutat on cal que hi hagi
rotació per garantir l’estacionament de vehicles que accedeixin a determinats
equipaments i serveis. Ens referim al voltant de l’Hospital de Viladecans (que
no disposarà de pàrquing fins d’aquí a uns anys, encara), a l’Avinguda de la
Riera de Sant Llorenç, i la zona de la Carretera de la Vila, a prop del centre
urbà, que també servirà com a aparcament dissuassori per als vehicles sense
etiqueta ambiental i que no poden circular dins de la ZBE entre les 7 i les 20
hores.
A Viladecans, la mobilitat
és la responsable de prop del 60% de les emissions de CO2, i la principal font
de contaminació atmosfèrica per gasos i partícules. Si aspirem a ser una ciutat
neutra en emissions de CO2 per combatre el canvi climàtic, hem de reduir la
circulació de vehicles. Si volem ser una ciutat saludable, amb una millor
qualitat de l’aire, hem de reduir la circulació de vehicles pels nostres
carrers. Les ZER són una eina més per assolir aquests objectius de ciutat, i
sumar-nos a la lluita global contra el canvi climàtic i la millora de la
qualitat de l’aire.
Jordi Mazon
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada