El dijous 22 de març de 2012, en el Ple Municipal, com a Síndic Municipal de Greuges de Viladecans, vaig presentar l’informe de les actuacions de l’any 2011 i vaig fer un balanç dels darrers cinc anys (2007-2011). En el mateix ple, per unanimitat, em van renovar com a Síndic municipal per uns altres cinc anys més.
Durant l’any 2011 vaig realitzar 205 atencions, de les quals 64 van ser queixes, de les quals a l’Ajuntament en vaig tramitar 44 per ser matèria de la seva competència, les altres queixes van ser derivades a altres Síndics o Defensors. Va haver-hi 6 recomanacions i 7 mediacions. Quant a la resta d’atencions van ser considerades com a consultes d’assessorament de diversa temàtica, el 55% van ser consultes de competència municipal.
Vaig obrir un expedient d’ofici relacionat amb la responsabilitat patrimonial, i vaig proposar a l’Ajuntament unes recomanacions amb la finalitat que a les resolucions utilitzi un llenguatge més entenedor i informi els ciutadans de quines són les accions que han de realitzar, mitjançant una carta de serveis.
Fent un balanç dels cinc anys vaig dir al Ple, que caldria millorar la gestió en la instrucció de les sancions, evitar donar respostes preestablertes i que les resolucions contemplin les al·legacions realitzades pel ciutadà, degudament motivades. També vaig recordar la necessitat de fixar criteris més clars per regular les infraestructures de radiocomunicació i dels equips d’aire condicionat en els edificis. En l’àmbit de Serveis a les Persones, la majoria de les queixes rebudes han estat per la temàtica de Salut i Benestar, les quals s’han resolt amb mediacions i cap recomanació. En l’àmbit de la Via Pública, vaig demanar a l’Ajuntament que valori si compensa el fet d’instal·lar elements dissuasoris, com són els pivots a les voreres o el bloqueig total de carrers, motivat per l’incivisme d’alguns conductors i el rigor de respectar els espais dedicats per a l’ús dels vianants, atenent el cost i el manteniment que representa.
De totes les actuacions realitzades en aquests cinc anys hi ha 116 queixes amb recomanació o mediació, de les quals el 75 % s’han resolt favorablement per a la ciutadania.
Els temes que més han preocupat a la ciutadania han estat el “soroll/medi ambient”, les “sancions” i els “tributs”, seguit per les “obres/disciplina”, el “trànsit”, “salut i benestar”, “la via pública” i la “responsabilitat patrimonial”, en aquest ordre de major a menor.
Des de la Sindicatura es faciliten tasques d’informació, orientació, assessorament tècnic i jurídic. Davant la formalització d’una queixa i la seva valoració es segueix la fase en la qual es proposa un pronunciament amb recordatoris, recomanacions i suggeriments a l’Ajuntament.
Significar que quan es resol una queixa, aquesta es notifica a l’Ajuntament i al ciutadà. Només en els casos que la resolució conté una recomanació, primerament es lliura a l’Ajuntament perquè aquest es pronunciï al respecte i una vegada ha donat resposta, es notifica al ciutadà la resolució del Síndic i la resposta de l’Ajuntament. D’aquesta manera el ciutadà coneix en un mateix document les consideracions i recomanacions del Síndic i de l’Ajuntament.
En conclusió, la institució de la Sindicatura de Greuges de Viladecans amb l’assessorament del seu equip té la missió de garantir els drets dels ciutadans que davant un greuge produït com a conseqüència de l’activitat de l’administració local o del seu servei, el Síndic demana la salvaguarda dels drets fonamentals del ciutadà.
El detall de les actuacions estan disponibles a la pàgina web www.sindicatura.viladecans.cat a l’apartat de “Informes anuals”.
Vicenç Mazon
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada