Una de les casetes de camp amb el gravat |
L’escut maçònic de Can Bruguera |
Al final de l’article del mes passat, en el qual parlàvem dels símbols maçònics a les casetes de camp, demanàvem col·laboració a la ciutadania amb la voluntat d’aconseguir més dades que ens ajudessin a treure l’entrellat a aquesta mena de misteri.
Doncs bé, dos dies després de sortir l’article publicat, vam rebre la trucada d’un mestre maçó el qual ens va dir que havia llegit el nostre article i que considerava que els gravats de les casetes de camp no eren símbols maçònics.
No cal dir que la nostra sorpresa va ser considerable, no només pel fet que allò que crèiem símbols maçònics ens estaven dient que no ho eren, sinó també pel fet de que un mestre maçò tingués a bé el trucar-nos amb la voluntat de clarificar conceptes al respecte del tema en qüestió. Vam demanar-li una entrevista a la qual va accedir molt amablement i aquí en teniu el resultat:
Què creus que poden ser aquets símbols que han aparegut a les casetes de camp?
Per mi no tenen gaire importància, només la podrien tenir en un cas vist des d’una perspectiva universal, vull dir que hauríem de tenir la visió d’un satèl·lit i veure aquestes casetes com estan situades i on estan situades i que marquin un projecte que desconeixem de punts de referència per construir una obra posterior, aleshores sí que podria tenir algún tipus de significat o de rellevància..
Però això és del tot impossible perquè tot depèn de cada propietari on ha de fer el pou i és en aquest lloc on es construeix la caseta.
Abans de la guerra civil hi havia un projecte aquí a prop de la platja de fer una ciutat de vacances i en aquest projecte hi van treballar bastants maçons arquitectes i promotors, a no ser que tingués aquesta mena de lligam amb una cosa de més transcendència, de per si, el fet de veure el símbol d’una plomada en una caseta i veure’l repetit en diferents llocs no te més significat que el de dir: Jo he fet aquesta caseta, si voleu, pagesos, que us construeixi una altra caseta aneu a la referència aquesta. El més propi és que sigui un símbol de promoció o autosatisfacció de l’obra realitzada d’un mestre d’obres.
D’aquest tipus de senyals n’hi ha moltíssims i en totes les èpoques. (El nostre entrevistat ens mostra un llibre amb una il·lustració corresponent a una làpida romana d’un mestre d’obres, en la qual hi han esculpides diverses eines pròpies del seu ofici) En aquesta fotografia de l’època dels romans es pot veure un nivell idèntic al que es troba reproduït a les casetes. Aquest típus de símbols també tenen un significat maçònic, però vist des d’aquest context i des d’aquesta perspectiva no tenen res a veure amb la maçoneria.
Continua, sisplau.
Això no vol dir que qui va construïr les casetes no fos maçó i pel fet de ser-ne utilitzés un símbol per promocionar el seu ofici, però de per si, el fet de que existeixi en diferents casetes de camp no significa res, no té cap mena de transcendència des del punt de vista maçònic. Cal tenir en compte que els maçons vénen històricament de constructors de catedrals i no de casetes de camp. En aquest sentit, sense menysprear les casetes de camp que tenen el seu art, la seva importància i s’han de saber fer, vull dir que no tindria cap mena de significat posar símbols maçònics en una edificació que no té més transcendència que la purament utilitària. Si ho veiéssim en una antiga ermita o en un convent o en una catedral…
En una edificació de més categoria?
Tampoc vol dir que els símbols maçònics estiguin sempre en llocs de molta categoria arquitectònica, també n’hi ha en llocs concrets que tenen algun tipus de significació simbòlica o una indicació per a altres maçons de la direcció que han d’emprendre, o del lloc on han d’anar o de la casa que han d’habitar. A vegades són coses molt simples que no són perceptibles pels profans però si pels maçons.
El fet que hi aparegui el nom del propietari a sota del símbol, encara l’invalidaria més com a símbol maçònic?
En efecte, això és molt clar, si en aquest símbol hi poses el nom deixa de ser simbòlic per passar a ser molt concret, com ara aquesta tomba (ens torna a ensenyar la fotografia de la tomba romana) que diu que aquest senyor està enterrat aquí i era mestre d’obres, doncs en aquest cas el nom del propietari seria contradictori amb el símbol.
Parla’ns dels símbols de can Bruguera.
Aquella casa del carrer de la Muntanya?
Sí , el número 7 del carrer de la Muntanya (li ensenyem una fotografia).
Aquest símbol està dient: Aquí hi viu un maçó.
I per què diu això?
És un símbol.
Ho has dit d’una manera molt rotunda.
És un símbol. No m’ho facis explicar.
Explica’ns doncs quins elements són aquests que configuren aquest símbol.
El compàs és evident, el sol també i la rosa té un significat més particular.
I l’àguila que corona l’edifici?
L’àguila tinc més dubtes, això era una de les coses que em feia dubtar. Si fos una àguila de dos caps et diria que és molt important, ens estaria dient: Aquí hi ha un maçó d’un cert grau.
* * *
Com podeu veure, amb la casa de can Bruguera el nostre interlocutor no va ser gaire explícit. Val a dir que prèviament ja ens havia advertit que calia estudiar aquesta simbologia amb deteniment. De tota manera nosaltres podem afegir que la façana va ser construïda l’any 1899. El seu propietari, Joan Bruguera Díaz, va néixer a l’any 1850, era maçó i va exercir d’arquitecte municipal a Viladecans a finals del segle XIX i començaments del XX.
Pel que fa als gravats de les casetes de camp, entenem que la simbologia maçònica no és comparable a la de, per exemple, un comunista que dibuixarà una falç i un martell per fer propaganda de la seva ideologia o simplement per reafirmar-se en ella. Amb les explicacions del nostre entrevistat també entenem que per als maçons és important el lloc on són col·locats els seus símbols i al mateix temps cal tenir present que aquesta simbologia amaga un significat que cal saber interpretar.
Per tant, hem de concloure que els símbols trobats a les casetes de camp, si que són símbols utilitzats per la maçoneria, però en aquest cas no van més enllà de ser una marca o logo del paleta que les va construir. Aquí podríem acabar la història, però com que tenim aquest puntet de curiositat, encara ens fem una darrera pregunta: Qui era el paleta que va fer les casetes? Si en teniu alguna pista poseu-vos en contacte amb nosaltres i ens ho expliqueu.
Jaume Lligadas Vendrell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada