dijous, 15 de juny del 2023

Les deodates de Sales. Un homenatge


Com devien viure, aquelles dones?

Vull recordar els seus noms.

No són totes,

només les que surten en algun document conegut:

Ròmia Mira, Guillema Mira, Ròmia Pastaler,

Gueraua de Queralt, Elisenda Moragues,

Elisenda de Palau, Sibil·la Figueres, Sibil·la de Sala.

En deien les deodates, o les donades,

i durant uns seixanta anys,

a finals del segle XIII i començaments del XIV,

es van encarregar d’aquella ermita

al samontà del Montbaig,

quan s’acaba la plana del delta,

que llavors era més reduïda que ara,

i comença la muntanya.

Eren poques: o tres, o quatre.

Ni una més, ni una menys.

L’ermita està en un lloc una mica insòlit,

com abandonada en un territori sense defenses,

obert als quatre vents,

però que no consta que l’ataqués mai cap pirata

dels que venien per mar

i s’ho enduien tot.

Una ermita dedicada a una Mare de Déu

amb un nom tan poc atractiu i poc brillant com Sales,

que, pel que se sap, en tota la història

només ha donat nom a una viladecanenca del segle XIX,

i que, a més, se’n va anar a viure a Molins de Rei

i allà li deien Maria.

¿Com vivien aquelles dones?

I per començar, ¿on vivien?

Llavors hi havia algunes cases per aquell entorn.

No hi havia, com ara,

una central elèctrica,

un cementiri

i un tanatori,

que Déu n’hi do: un entorn deliciós.

Les deodates devien viure en alguna d’aquelles cases.

I, ¿com devia començar aquella aventura?

¿Va ser una iniciativa del rector de Sant Climent,

que és de qui depenia l’ermita,

perquè llavors Viladecans no tenia parròquia pròpia,

que volia donar una mica de vida a aquell edifici

i va buscar qui se’n cuidés?

¿O va ser un grup de dones que volia provar

aquell nou sistema de vida que llavors s’estenia per Europa

i buscaven un lloc on posar-lo en marxa?

En tot cas, es mereixen un aplaudiment el grup de dones,

i es mereix un aplaudiment el rector,

que es deia Arnau d’Eroles,

disposat a cedir un espai de poder, i també de diners,

a unes dones que buscaven camins nous

i que sens dubte farien un bé a l’Església,

però que, alhora, inevitablement,

esberlarien una miqueta –només una miqueta–

la sagrada piràmide de l’estructura clerical.

Prou que es veurà quan, seixanta anys després,

un altre rector amb ganes que les coses fossin “com han de ser”,

i del qual no vull citar el nom perquè és un nom de vergonya,

no suportarà els èxits de l’ermita i de les seves gestores,

i primer els demanarà diners i després les farà fora.

Ves què s’havien cregut!

Perquè, en efecte, aquelles dones van tenir èxit.

D’entre elles, n’hi havia de la petita noblesa,

amb estudis suficients per saber portar

el patrimoni de terres i deixes que l’ermita rebia,

i altres eren pageses de l’entorn.

L’entesa entre elles era bona,

i sabien cuidar aquell projecte

que era com una tercera via, més lliure, per a les dones,

destinades com estaven a casar-se i sotmetre’s al marit,

o a fer-se monges i sotmetre’s a l’abadessa o la priora de torn.

Aquell grupet, en canvi,

no depenia de ningú més que d’elles mateixes,

amb una majorala que elegien i que el bisbe ratificava.

I a més, feien vots temporals, és a dir,

que no necessàriament havien de quedar-se allà per tota la vida.

Això sí, les que provenien de la noblesa

havien d’estar disposades a acceptar

una forma de vida més austera que aquella a què estaven acostumades…

I sí, la cosa funcionava.

Creixien les donacions, segons el costum de l’època,

en què la gent buscava un passaport per anar al cel

a base de deixar en testament diners a alguna institució religiosa.

I elles les gestionaven, i compraven i venien,

i tenien pagesos que menaven les terres,

dedicades principalment al cereal, la vinya i l’olivera...

I l’ermita com a tal també prosperava.

Van decidir, en efecte, encarregar unes pintures,

a la paret nord sobre la Passió,

a la paret sud sobre la Mare de Déu,

i a l’absis no se sap,

perquè segles després l’absis va anar a terra

per a ser substituït per un de gòtic, més vistós.

Les pintures es van descobrir no fa gaire,

a partir de l’any 1997,

i estan molt deteriorades,

però hi són.

I que aquelles dones volien fer les coses tan bé com fos possible

queda molt palès en les olles acústiques

que s’han trobat a banda i banda de l’absis,

que servien per potenciar el so del cant.

Perquè les deodates, que com he dit eren o tres o quatre, cantaven.

Sent tan poques, podien haver pensat que l’Ofici Diví

amb fer-lo resat ja n’hi havia prou.

Però no.

El cantaven, i volien que el cant sortís bé,

i per a això feien server la millor tecnologia del moment.

Sí, es mereixen tota l’admiració

aquelles dones valentes i emprenedores,

i es mereix tota l’admiració

aquell rector que anava amb els llums llargs

en aquell món tirant a fosc.

Josep Lligadas Vendrell