dissabte, 15 de juliol del 2023

Ca La Pilar, la caseta al bosc


La casa de la fotografia de Jaume Muns es va construir al voltant del 1917, en temps de la revolució russa. Sembla la caseta al bosc d’un conte de fades, potser on arriben els nens extraviats que han perdut el camí perquè els ocells se’ls han menjat les molles de pa. També sembla inspirada en les cases austríaques, a les muntanyes on els homes passegen ploma al barret i pantalons curts amb pitera i canten amb refilets.

Aliena a tot això, una vídua jove i rica de Barcelona, Pilar Moragues, va decidir fer-se una casa en un racó amagat i solitari, a la qual calia accedir per camins de carro mal cuidats. Una pineda a quatre passes del Mediterrani, de la platja de Viladecans. Buscava comoditat i privadesa.

Ho va encarregar a Josep Puig i Cadafalch, el tercer costat del triangle màgic del modernisme, juntament amb Gaudí i Domènech i Muntaner. Mentre es feien les obres, la vaga de la canadenca impulsada per la CNT va aconseguir la implantació de la jornada de 8 hores.

Puig i Cadafalch, arquitecte catalanista i conservador de la Lliga Regionalista, com Francesc Cambó. Cambó era propietari d’Immobiliària Catalana, que comprava pinedes i terrenys al litoral. A Gavà, va comprar 30 hectàrees d’una pineda els feliços anys vint, per dues-centes mil pessetes i els van vendre els seus hereus vuitanta anys més tard per 900 milions.

L’obra de Ca la Pilar és senzilla en aparença, austera per fora, i bella i complexa per dins. Aguanta la teulada amb una estructura rara i genial de bigues de fusta que recorden les costelles d’un vaixell girat a l’inrevés. Els voltants s’han restaurat i hom es pot imaginar el lloc amb bancs de trencadís, amb flors a les jardineres, amb un estany, amb nenes amb vestits i barrets. Les besnétes de la Pilar recorden aquells estius rics i feliços.

Traspaperada l’autoria del genial arquitecte modernista fins a la primera dècada del 2010, la casa va passar a formar part del càmping Toro Bravo a finals dels anys cinquanta. Cal trobar alternatives que ajudin a la conservació, a la contemplació i a l’ús de l’edifici. Ara, en un espai protegit i d’accés restringit, és com la joia de l’àvia que es guarda al calaix. Algun dia la traiem, l’admirem, i la tornem a ficar altre cop al mateix calaix.

Text: José Luís Atienza

Foto: Jaume Muns