dissabte, 15 de juny del 2024

Tipa de l’actual aparador polític

                                             

Servidora és conscient que no s’hi val a dir que els polítics són un desastre i que així ens va. Potser són un desastre, però en primer lloc són els qui hem votat, en segon lloc molts dels qui ens queixem no ens hi comprometem, i encara, en tercer lloc, tots plegats tendim a delegar en la classe política els nostres anhels i desitjos, però després no ens esforcem gaire a participar en el seguiment de tot plegat. De fet, a la classe política hi ha de tot: gent que se n’aprofita, i gent que hi posa molt d’esforç.

Dit això, la veritat és que cada cop m’exaspera més el món polític. M’exaspera per la immensa arrogància que gasten alguns, que fa la impressió que es deixarien tallar el coll abans que reconèixer que algun dels seus adversaris té part de raó. M’exaspera perquè cada cop es veu més el llautó del qui promet coses que clarament no pot complir, i menys sense comptar amb els altres. M’exaspera per les formes, que m’imagino que cap escola no permetria entre els seus alumnes: l’insult, el menyspreu al que pensa diferent, el joc brut. Voleu dir que és gaire eficaç pretendre acabar amb l’assetjament escolar mentre es practica desvergonyidament de forma pública l’assetjament polític?

M’exaspera que havent-hi tants problemes greus, no hi hagi discussió de les propostes sinó de les estratègies. M’exaspera que el bon govern, que reclama mesures consensuades a llarg termini i una certa urgència per posar fil a l’agulla, sigui la darrera de les seves preocupacions: ja és costum esgotar tots els terminis i viure en l’ai al cor per si tindrem o no govern. M’exaspera que s’invoqui la democràcia però es menyspreï la necessitat de buscar els punts comuns i els acords amb les altres forces polítiques.

M’exaspera que hi hagi que s’atribueixi tots els èxits mentre col·loca els fracassos en els adversaris. Anem de línia vermella en línia vermella. Unes línies que acaben sent volàtils i que de vegades es converteixen en un insult que es podrien estalviar i que no contribueix precisament a la bona convivència. M’exaspera que el partit que defensa blanc quan està a l’oposició, defensi negre quan governa.

L’agraïment ha passat a la història. I el sentit comú sembla que també. En tots els àmbits de la nostra vida toca negociar. Moltes de les coses que avui assolim nosaltres no són fruit només del nostre esforç sinó del de molta altra gent, no sempre exactament de la nostra corda. Per sort o per desgràcia quan tens una responsabilitat directiva no pots fer tot el que vols ni fer-ho immediatament. Cal crear equip, cal treballar amb els recursos i persones que tens i no els que voldries i sovint els èxits són tardans o poc lluïts. A banda que de vegades es guanya i de vegades es perd. Si rebaixéssim una mica la tensió tot seria més fàcil i més objectivable.

Cada cop més es confonen els hooligans futbolers amb les opcions polítiques. El problema és que la política no és un joc i en depèn el benestar de molta gent.

Mercè Solé