dilluns, 15 de maig del 2023

El poemari “Un mal any per deixar de fumar” de Pere López Tolosana

El 20 d’abril, dins les activitats de la Diada de Sant Jordi, s’ha fet la presentació del poemari Un mal any per deixar de fumar del poeta viladecanenc Pere López Tolosana al Museu de Viladecans, amb la col·laboració de la biblioteca de Viladecans. El llibre ha estat guardonat amb la primera edició del Premi de poesia Joan Aliguer de Mollet del Vallès, una iniciativa privada i familiar per retre homenatge a la memòria i el llegat intel·lectual del poeta i periodista Joan Aliguer. Amb aquest llibre s’ha estrenat també BonPla Edicions, una petita editorial de La Perla 22, la casa de creació literària de la Xarxa de Viles del Llibre, situada a Gràcia.

Un mal any per deixar de fumar és el quart llibre publicat de l’autor, després d’Estudiants?, i els poemaris Paraules no dites i Quadern de bitàcola. El poeta treballa com a orientador educatiu a l’institut Pompeu Fabra de Martorell i és membre fundador del grup local de poesia dels Amics de la Llibreria Nou Rals, on es fan trobades mensuals des de fa nou anys. A més a més, és el dinamitzador del grup de conversa d’anglès de la biblioteca de Viladecans i professor de balls llatins.

En aquest poemari, al llarg de 40 poemes potents de títol breu, el poeta ens descriu un any de la seva vida, però hi apareixen inquietuds que li són atemporals, que fa temps que el persegueixen. El pensament de l’autor està sintetitzat, sense floritures complexes i deixant enrere la por a mostrar-se que s’entreveia en el seu primer poemari, on predominaven els versos plens de metàfores i una mica recargolats. Ara l’hermetisme s’ha anat difuminant i ens obre la porta. És un convit a traspassar-la, ja que el guany serà de bon tros molt més gran que l’esforç.

És una poesia que no se sotmet a la mètrica. El poeta la utilitza si li convé, però no renuncia a l’estructura lliure, si cal. La majoria dels poemes, per no dir gairebé tots, estan encapçalats per un títol breu, perquè el poeta destil·la, no vol res sobrer. Al mateix temps, és un autor exigent, amb ell i amb els altres. Per exemple, al poema Léolo ens ho adverteix:

Millor fer un palau de la soledat,

i posar tots els requisits del món

per a qui vulgui traspassar la porta.

Aquesta exigència és un avís, en cap cas és una imposició. És una cerca de compromís sòlid en allò que fa i també en allò que espera rebre dels altres.

A més a més d’exigent, és també escèptic. En els seus versos ataca amb força, però també amb desànim, la massa que s’allunya del pensament crític: aquest ramat que no fa preguntes i que repeteix sense filtre allò que escolta sense qüestionar-ho. Al poeta li sap greu aquesta uniformitat d’idees, la pobresa de criteri, i sobretot, que aquells que manifesten aquesta pobresa de criteri justament la visquin com una certesa inflexible. Ell intenta refugiar-se’n, busca un aixopluc. Però la pau desitjada és molt fràgil i està amenaçada constantment. Per això, a estones se sent vençut, tot i que no renuncia a l’inconformisme. Com diu a Derrota:

Té bon gust la derrota

quan saps que no és aquesta

victòria mediocre

que comprarien a qualsevol preu

aquests éssers sense ànima

que corren pels carrers.

Els tres trets fonamentals que defineixen el seu caràcter: l’exigència, l’escepticisme i l’inconformisme, el condemnen dins el pou de la soledat. Però no és un aïllament volgut, al contrari. Conté resignació que conserva una crida, però que deixa pas a la desesperança que hi comença a fer niu. L’isolament li fa por i sent abatiment pels propòsits i desitjos no realitzats. Com a vies d’escapament, cerca ànimes afins.

Malgrat aquests sentiments misantròpics, el poeta persevera, no decau. Les vivències li recorden tossudament allò que ja sap, però no li impedeixen posar-se dempeus una vegada i una altra per deixar lloc a l’esperança:

quan vinguin les pluges tornarem

tots a ensopegar amb les mateixes pedres,

repetirem les mateixes preguntes

i voldrem creure que algú les respon.

Perquè, com el poeta, necessitem creure que algú les respon.

Sílvia Lleonart Roura