dilluns, 15 de maig del 2023

El risc de rebutjar el dolor


Acabo de llegir un llibre que m’ha semblat provocador: La sociedad paliativa, del filòsof coreà resident a Alemanya Byung-Chul Han.

L’autor planteja les conseqüències de viure, com fem tots, intentant evitar el dolor, tant físic com emocional. Comptem amb els mitjans per fer-ho i ho fem tant com podem. La felicitat total i absoluta és el nostre objectiu i el que compta són actituds com la resiliència i el saber veure com a oportunitats els reptes amb què ens trobem. Tot molt guai i positiu.

Però Byung-Chul Han considera que el dolor s’interpreta avui com una feblesa condemnada a emmudir, i que la societat activa està dominada pel concepte de rendiment i de capacitat. Penso que té raó. Crec que aquesta concepció de fons és la que fa que, per exemple, anem canviant contínuament el nom de les persones que pateixen greus afeccions que els impedeixen dur una vida autònoma. Ja no parlem, per descomptat, d’antigues definicions que avui ens semblen molt ofensives perquè han esdevingut veritables insults, com idiota o imbècil. Parlem del pas de “subnormals” a “deficients”, a “disminuïts”, a “discapacitats” i actualment “persones amb diversitat funcional”. Crec que al darrere d’aquestes denominacions hi ha un doble problema: algunes paraules aviat es converteixen en insults, com a expressió del menyspreu que continua produint, per més que l’emmascarem, el sentiment de superioritat sobre qui no pot seguir el nostre mateix ritme. I també que no suportem l’evidència que hi ha un dolor gran que ens sembla absurd i una incapacitat gran que ens sembla injusta. I convertim la impotència en un joc de paraules fins a treure’ls tot significat. Perquè ja em direu què vol dir “diversitat funcional”. No res.

Byung-Chul Han més aviat considera el dolor com una connexió amb la realitat, com a veritat, mentre que la societat pal·liativa ens fa viure permanentment anestesiats. El dolor és motor de transformació i de creativitat. Considera que és una configuració cultural i que té molta relació amb el poder, per més que ja no s’exhibeix públicament. Però continua existint. Ho he pensat de vegades quan s’elogien tant, per exemple, els emprenedors, sobre els quals s’acaba carregant el pes de donar respostes solvents a l’atur. La seducció de l’aparent llibertat actua com a una motivació per a l’autoexplotació. El neoliberalisme ens porta a considerar els aturats com a fracassats, perquè el que mola és jugar-se els propis estalvis, treballar molt més del raonable i carregar no només amb la teva responsabilitat com a treballador sinó també com a empresari.

I és que el patiment del qual és responsable la nostra forma d’organitzar-nos com a societat, diu Byung-Chul Han, es privatitza i es converteix en un tema psicològic. L’exemple també és clar: si t’assetgen a la feina, l’ambient cultural -que hem vist promogut tantes vegades a sèries i pel·lícules- t’envia al psicòleg i no al sindicat. Amb la qual cosa potser resols el teu problema (resols, en el sentit de suportar-lo millor) però no el problema del col·lectiu. Per això, diu l’autor, “en lloc de revolució el que hi ha és depressió”.

El filòsof coreà opina que el dolor i la felicitat sovint van de bracet i que el dolor et connecta amb el més profund de tu mateixa i et fa avançar.

Encara hi he trobat un parell d’idees que em semblen ben interessants: la profusió d’imatges doloroses que veiem als mitjans de comunicació i a les xarxes actuen com a cuirassa respecte al dolor, el normalitza i ens l’amaga. La mort de l’Aylan, aquell infant de tres anys que fugia de Síria n’és un exemple. L’escàndol ens va durar quatre dies i prou que ens n’hem oblidat a l’hora de prendre decisions polítiques.

I un pensament que a mi m’aporta esperança: diu Han que no consta que la Intel·ligència Artificial, això que ens fa cada dia una mica més de por, pateixi. Per tant mentre sigui així nosaltres, humanes adolorides, avançarem més que ella. O, dit d’una altra manera, qui no es consola és perquè no vol.

Mercè Solé