divendres, 11 d’abril del 2014

Quan el parc del Torrent Ballester no existia

Les fotos del Torrent Ballester de l’any 1977 que publicava el Jaume Muns a l’última pàgina del darrer Punt de Trobada m’han fet venir al cap un record que tinc ganes d’explicar.
Recordo que quan era jove, cap al 1970, que jo tenia uns 20 anys (o potser era abans, no n’estic segur), hi havia un recorregut per Viladecans que m’agradava fer de tant en tant. Agafava el carrer Jaume Abril i anava seguint, seguint, per l’actual carrer Prat de la Riba, fins a la riera de Sant Llorenç, que llavors era això, una riera. La travessava, em ficava una mica cap a Gavà, i tornava enrere. Però no ho feia pel mateix lloc, sinó que entrava pels carrers de l’Alba-rosa i, entre torres i edificacions diverses, arribava al gran espai abandonat del Torrent Ballester, que llavors era un terreny encara molt més accidentat del que es veu en les fotos, amb uns quants garrofers que sobrevivien com podien i torrenteres que el travessaven. Allà m’aturava, anava amunt i avall, m’asseia a mirar... i sempre em venia al cap el mateix pensament: “A veure si Franco es mor aviat, es proclama la República, i el nou ajuntament impedeix edificar en tot aquest espai i el converteix en un parc!”. Perquè en el Viladecans de llavors qualsevol espai estava condemnat a ser edificable, per a major glòria i enriquiment dels especuladors de torn.
Ara, veient les fotos, he recordat aquest desig i m’alegra que, efectivament, els nostres ajuntaments democràtics l’hagin dut a terme...
Josep Lligadas Vendrell