dissabte, 15 d’abril del 2023

Coses que potser no sabies de la indústria del llibre

La setmana vinent celebrarem Sant Jordi i complirem escrupolosament amb el ritual de la rosa i dels llibres. Com a fenomen sociològic, aquesta diada és una anomalia meravellosa, un miratge de qui voldríem ser, però no aconseguim ser, ni com a societat, ni individualment. Però és ben cert que d’il·lusió també se’n viu i en fa molta, d’il·lusió, omplir la tauleta de nit de llibres que sabem que no tindrem prou vida per llegir-los.

La proximitat de Sant Jordi m’ha fet pensar en algunes curiositats de la indústria editorial que em semblen fascinants i que voldria compartir amb vosaltres. Són aquestes:

L’objectiu del sector no és vendre llibres

És vendre experiències. Ja fa anys que els grans grups editors treballen per convertir el llibre en una experiència col·leccionable i, si pot ser, col·lectiva: llibres pensats per transmutar-se en sèries de televisió, llibres de lectura lleugera (també els de 500 pàgines ho poden ser), llibres escrits per guionistes (penseu en el fenomen Carmen Mola), bestsellers i megasellers, sagues, ‘Què has de llegir aquest estiu’, ‘Les millors deu novel·les històriques’, ‘Les cinc lectures imprescindibles per a ser una bona feminista’. El que cerca la indústria és vendre’ns experiències de consum ràpid i nosaltres, que tenim fam d’acumular vivències i no perdre’ns res, ens deixem convèncer fàcilment.

La gran indústria del llibre atempta deliberadament contra el medi ambient

El mercat editorial es fonamenta sobre un model de gestió únic: el de les devolucions. Els grans grups publiquen a l’engròs i inunden les taules de les llibreries de títols variats tot i saber que no es vendran. Però tant se val, es tracta d’ocupar l’espai i esperar que soni la flauta amb un parell de títols que els facin recuperar la inversió. El problema és que tot el que no es ven, es retorna i es destrueix. No importa el cost mediambiental de la producció de milions d’exemplars de llibres, ni el de la seva distribució per carretera. Val a dir, però, que cada vegada són més les petites editorials que aposten per l’ecoedició.

La indústria del llibre s’assembla a l’agroalimentària.

Sense entrar en les peculiaritats dels contractes d’autors i autores, els beneficis del món editorial es reparteixen més o menys així: per cada exemplar venut d’una novel·la que costa 20 €, l’autor en rep 2 €, l’agent 1 €, l’editorial 4 €, la distribuïdora 8 €, i la llibreria 5 €. De la mateixa manera que passa amb el sector agroalimentari, el distribuïdor és qui més hi guanya.

La mala salut del sector, no és tan dolenta

L’últim informe complet publicat per la FGEE és de 2021 i diu que la facturació d’aquell any va augmentar un 5,6% respecte a l’any anterior. El del llibre és, per tant, un sector econòmic amb salut de ferro i molt estable, atractiu per a la inversió estrangera.

Qui diu que els joves no llegeixen?

El segon gènere editorial més venut és el del llibre infantil i juvenil. És un mercat en expansió i representa el coixí econòmic per a més d’una editorial. La literatura infantil i juvenil apel·la directament a dos perfils de compradors compulsius: els pares i mares que volen que els seus fills llegeixin, i els joves adolescents que converteixen la lectura en una experiència grupal.

(Molt) grans, mitjanes i petites editorials

Agafa una novel·la qualsevol i mira el segell editorial. Alfaguara, Tusquets, Seix Barral. Busca entre les dades de la primera pàgina a quin gran grup pertany. Ja t’ho avanço: segurament el Grupo Planeta o Penguin Random House. Aquests dos gegants han fagocitat la competència i han concentrat pràcticament tota la cadena de valor del llibre: edició, impressió, distribució i, en el cas de Penguin, venda. Sabíeu que la Casa del Llibre és seva?

Amb això, les editorials mitjanes han perdut capacitat de maniobra, però per sort algunes com Siruela, Salamandra o Acantilado continuen sent independents. Les petites, en canvi, gràcies a la poca estructura que necessiten i a la gran passió dels qui s’hi dediquen, han aconseguit fidelitzar autors i lectors i tirar endavant els seus catàlegs.

L’”oasi” català

El sector del llibre a casa nostra també gaudeix d’una salut excel·lent. Normal, si tenim en compte que editorials com La Campana, Rosa dels Vents o La Magrana pertanyen a Penguin, i el totpoderós grup Edicions 62 a Planeta. Però el que potser no sabíeu és que quasi el 50% del sector del llibre en català es dedica al llibre de text.

Tot i els clarobscurs del sector de l’edició, no tot és tan pervers com sembla. És cert que els gegants empobreixen el mercat del llibre saturant-lo de propostes amb un enfocament clarament comercial. Però també és cert que, tant Planeta com Penguin, han respectat la identitat i la qualitat literària d’alguns dels segells que han comprat, com ara Tusquets, Alfaguara o Lumen. I també Anagrama, que fa uns anys va ser adquirida pel grup italià Feltrinelli.

Afortunadament, hi ha grans espais de resistència ben organitzats enfront dels mandats del capitalisme literari. Són més de set-centes les petites editorials, i algunes de mitjanes, que s’han mantingut fermes i valentes en atrevir-se a publicar obres complexes i de gran qualitat, noves veus i nous temes literaris. També són moltes les llibreries que han obert (o reobert) en els últims anys, decidides a crear espais amb identitat pròpia i a convertir-se en centres de cultura on han de passar coses, al marge dels grans segells. I les biblioteques, és clar!, que ja fa anys que van deixar de veure’s a si mateixes com a santuaris de la cultura, per saber-se espais de vida comunitària entorn dels llibres i, per tant, una font d’experiències.

Així, doncs, llarga vida a la resistència i, sobretot, llarga vida per a nosaltres que tenim tantes lectures pendents. Feliç Sant Jordi.

Vanessa Rodríguez