dissabte, 15 d’abril del 2023

De l’erupció del 79 a.C. al tauler

Qualsevol persona sense saber gaire de vulcanologia li sona el nom de Pompeia i del volcà Vesuvi. La ciutat italiana, juntament amb d’altres pròximes a aquesta muntanya de foc, van ser testimonis d’una de les pitjors erupcions de la història. Amb un índex de explosivitat de nivell cinc, la nit del 24 d’agost del 79 abans de Crist Pompeia va quedar sepultada per un mantell de cendres.

En el món dels jocs de taula qualsevol temàtica és benvinguda, o això sembla ser, encara que sigui una mica desagradable. L’autor del conegut Carcassonne, Klaus-Jürgen Wrede, ens va portar allà cap al 2004 el joc The Downfall of Pompeii, conegut en espanyol com La noche que cayó Pompeya i traduït a aquest idioma per l’editorial Maldito Games.

Si bé no va tenir tant d’èxit com l’explotat Carcassonne, el joc dedicat a l’erupció catastròfica del Vesuvi la seva gràcia, especialment pel fet de dividir-se les seves partides en dues parts: una primera en què els jugadors poblen amb gent la ciutat de Pompeia i una segona en què el volcà entra en erupció i, per tant, han de treure-la del tauler tan ràpid com poden per posar-la fora de perill. La partida la guanya precisament qui salva més gent. En cas d’empat entre alguns jugadors, guanya qui menys persones tingui dins del volcà. Més endavant veureu com es va ficant la gent dins del Vesuvi de plàstic.

En el tauler els jugadors trobaran un seguit d’edificis amb números i cercles en ells. La primera fase del joc, la de poblar la ciutat amb gent, es juga amb les anomenades Cartes de Pompeia. Cadascuna d’aquestes cartes està directament relacionada amb un dels edificis numèrics del tauler. Els jugadors, per torns, les van jugant de la seva mà i en van robant de noves de la baralla corresponent que es forma durant la preparació de la partida. Jugar una carta permet al jugador que la juga posar una persona en l’edifici corresponent.

A més, a la baralla hi ha dues cartes 79 a.C. Quan apareix la primera s’apliquen noves regles, com la dels parents. Al posar una persona en un edifici que ja estigui ocupat per altres, el joc permet afegir persones extres en un sol torn en edificis del mateix color y en neutrals. Els neutrals son aquells que no tenen número i solament poden ocupar-se mitjançant la regla dels parents. També comencen a aparèixer les cartes de presagi, les quals permeten ficar dins del volcà persones dels altres jugadors, representant que fugen del terratrèmol que va haver-hi 16 anys abans de l’erupció destructiva del Vesuvi. De fet, durant aquests 16 anys també va haver-hi un fort augment de la població a Pompeia, que en el joc s’aplica amb la regla dels parents.

Un cop dona senyals la segona carta 79 a.C la mecànica del joc canvia totalment: el volcà entra en erupció, es deixa de jugar amb les cartes de Pompeia i s’utilitzen les llosetes de lava. Aquestes son la lava que anirà arrasant la ciutat des de dins a través de sis punts d’inici que hi ha al tauler. En la segona fase de la partida, els jugadors es dediquen a col·locar les llosetes de lava pel tauler de joc, començant pels punts d’inici i expandint-se des d’ells, cremant la gent que trobin al seu pas. La gent cremada es fica dins del volcà de plàstic, també. Una miqueta bèstia tot plegat. Al mateix temps, els jugadors poden anar movent les seves persones a través del tauler per fer-los sortir de la ciutat a través d’una sortida. En el joc les llosetes de lava són la caiguda de les cendres durant l’erupció. En la vida real es té per entès que la lava no va ser precisament el que va causar la destrucció de la ciutat, sinó que va ser la pluja de cendres, entre altres elements volcànics.

Com ja he indicat anteriorment, potser The Downfall of Pompeii no té l’èxit que té Carcassonne, però aquesta forma de jugar, al principi pacífica i després totalment destructiva, fa que a la gent li agradi força un cop el proven.

Cristian Becerra