dissabte, 15 d’abril del 2023

RA, un nou aplicatiu de difusió de l’ermita de Santa Maria de Sales

Imatge global de les tres escenes recreades virtualment: el prendiment a Getsemaní, Jesús davant de Pilat i la flagel·lació. Servei dePatrimoni Arquitectònic Localde la Diputació de Barcelona –Ajuntament de Viladecans – Museude Viladecans.


El 6 de setembre de 2021 es van inaugurar les obres de restauració de l’ermita de Santa Maria de Sales i les pintures murals que s’aixopluguen al seu interior. Va ser el punt i final d’un projecte dilatat en el temps. L’ermita va començar a ser restaurada pel servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona (SPAL-DIBA) l’any 1997, data en la qual també van ser descobertes les pintures, en tota la seva extensió.

Com tots sabeu la capella de Sales està datada a inicis del segle XII, si bé la imatge actual, amb la seva capçalera pentagonal i porxo, corresponen a finals del segle XVI i està bastida sobre les restes d’una vil·la romana datada, aproximadament, de finals del segle II aEC (abans de la nostra Era Comuna). A l’interior es conserven, en el seu parament nord, restes de pintures murals gòtiques que representen diverses escenes de la Passió de Crist, d’altres escenes renaixentistes, a l’arcosoli, que presenta l’escena de l’Anunciació així com tota una pintura –que devia decorar tot l’interior– de carreus simulats, de finals del segle XVI.

SPAL-DIBA ja va fer una primera aproximació, l’any 2013, a les pintures murals i al mestre de Sales, amb el treball de Raquel Lacuesta, Javier Fierro, Marilena Gracia, José Luis Prada i Àfrica Pitarch amb la publicació El misteri de les pintures murals de l’ermita de Santa Maria de Sales (segles XIII i XVI) i que us podeu descarregar gratuïtament en la web del SPAL-DIBA.[1] L’any següent, el mateix servei va presentar un audiovisual, amb el qual es pretenia fer difusió, per al gran públic, d’una possible reconstrucció de les pintures a partir del seu estudi exhaustiu des de diversos àmbits científics. Aquest audiovisual, de 2014, també us el podeu descarregar, gratuïtament, des de la web del SPAL-DIBA.[2]

Una vegada acabades les obres de restauració de l’edifici així com també de les pintures murals, l’Ajuntament de Viladecans va encarregar al SPAL-DIBA, com a projecte de difusió del monument, un treball, utilitzant la tècnica de la realitat augmentada, per tal que a partir dels dispositius mòbils –que gran part de la ciutadania ja utilitza de manera quotidiana i generalitzada– es poguessin visualitzar millor i amb més claredat les pintures que l’ermita conserva. I és aquest projecte de recreació virtual de les pintures, desenvolupat amb el portal WebAR del web municipal el que es va presentar el passat 22 de març.

Els visitants de l’ermita, mitjançant un dispositiu mòbil o una tablet, podran accedir al portal WebAR a traves del reconeixement d’un codi QR que s’ha instal·lat al porxo. Una vegada escanejat el codi QR s’accedeix a una explicació de com procedir a la visualització virtual de les pintures, de manera global o unitària per cadascuna de les tres escenes que s’han reconstruït: el prendiment a Getsemaní, Jesús davant Pilat i la flagel·lació. L’aplicatiu també dona l’opció de desplegar uns breus textos –amb opció de català, castellà i anglès– explicatius de les escenes. Finalment, hi ha la possibilitat de fer un zoom per tal de disposar d’un major detall de les pintures.

Per arribar a aquest pas final de la recreació virtual cal dir que l’equip de Documentació i la direcció d’obres de l’ermita de SPAL-DIBA ha realitzat un laboriós treball de documentació i cerca de paral·lelisme d’altres pintures semblants a les nostres per tal de restituir aquells espais que el pas del temps havia deixat malmesos o que s’havien, simplement, perdut, però sempre mantenint l’aproximació als traços, a la gamma cromàtica, textures i ombres emprades per l’autor, l’anomenat mestre de Sales.

Amb aquesta nova intervenció de difusió, en aquest cas digital, es vol parar atenció a la importància i interès que té la nostra ermita romànica, així com les seves pintures murals gòtiques i renaixentistes, dins de l’art català, i una forma de fer-ho es apropar-la al gran públic mitjançant les facilitats que ens donen les noves tecnologies i els dispositius més senzills a l’abast de gran part de la població.

Manuel Luengo Carrasco

[1]      https://www.diba.cat/es/web/spal/descarregues-opuscles-viladecans [Consulta realitzada l’1 de març de 2023]

[2]      L’ermita de Santa Maria de Sales a través del temps, a Viladecans (2014). https://www.diba.cat/es/web/spal/descarregues-audiovisual-sales [Consulta realitzada l’1 de març de 2023]