dimarts, 7 de maig del 2013

Un nou camp de golf, un nou atac al Delta


La nova terminal de l’aeroport es va construir sobre el “Pas de les Vaques”, un dels aiguamolls més extensos i amb més valors ecològics de tota la plana deltaica. La construcció de la tercera pista va suposar la destrucció d’una vasta àrea amb hàbitats d’interès prioritari per a la UE (pinedes sobre dunes); les seves capçaleres van sepultar una part de les reserves naturals (RN) del Remolar-Filipines i la Ricarda, designades des de l’any 1994 com a ZEPA (màxima figura de protecció de les aus a la UE).
A causa de l’elevat cost ambiental de l’ampliació de l’aeroport, va ser necessari el vistiplau de la Comissió Europea, de manera que l’Estat espanyol i la Generalitat de Catalunya van adquirir el compromís de portar a terme un conjunt de compensacions que garantissin la coherència ambiental dels espais naturals deltaics (mitjançant la Declaració d’Impacte Ambiental, DIA).
Territorialment, la part més substancial d’aquestes compensacions implicava la connexió física dels diferents espais protegits, és a dir, l’enllaç de la RN del Remolar-Filipines amb la RN de la Ricarda (a través de les pinedes de l’anomenat Parc Litoral) i amb els Reguerons (a través de les maresmes de Can Sabadell). També comportaven la recuperació de les pinedes litorals de Viladecans, degradades durant dècades pels nombrosos càmpings. Totes aquestes compensacions haurien de consolidar-se amb l’elaboració i l’aprovació d’un Pla Especial de Protecció dels Espais Naturals de l’entorn aeroportuari.
Ja fa gairebé 14 anys que les diferents administracions van adquirir aquests compromisos, reflectits a la DIA de l’ampliació de l’aeroport. I què n’ha quedat, de tot allò? Al corredor de Can Sabadell, que hauria de connectar el Remolar-Filipines amb els Reguerons, AENA ha construït un gran aparcament de taxis amb tots els seus “serveis”. A les pinedes de Viladecans es projecta executar un passeig marítim. A l’anomenat Parc Litoral del Prat de Llobregat s’ha construït el club nàutic, bars, el CRAM, etc., i aquesta setmana s’ha licitat el projecte del camp de golf al Prat, que es vol ubicar també en aquesta estreta franja litoral i està pensat com a un atractiu per a una elit dels passatgers de l’aeroport. Quant al Pla Especial, que hauria d’haver tramitat la Generalitat, tan sols en queda el nom.
Amb una manca de respecte absoluta per la conservació del patrimoni natural i per la llei (la Fiscalia de Medi Ambient està investigant el pàrquing de taxis), AENA i els ens locals actuen per la via dels fets consumats. Davant d’això, DEPANA, juntament amb altres entitats que defensen el territori, Plataforma Delta Viu, Sos Delta i Salvem Oliveretes, s’han posat en contacte amb parlamentaris europeus per interposar una pregunta parlamentària a la Comissió Europea sobre la protecció del delta del Llobregat. L’objectiu final de la queixa és que la Comissió Europea forci l’Estat i la Generalitat a complir amb els seus compromisos i les seves obligacions.
Ricard Caba

1 comentari:

Alicia ha dit...

http://impactoviladecans.blogspot.com.es/

AYÚDANOS SÓLO ES UN SEGUNDO!
El grupo IMPACTO de Viladecans se encuentra entre los primeros puestos del ranking del concurso de Coreos Batidos Puleva que organiza Disney Channel y para seguir entre ellos necesitaremos tu ayuda.

Entra en http://www.youtube.com/watch?v=O5sMxj-sNrQ y visualiza el vídeo tantas veces como quieras.

Cada vez que lo veas nos sumará un voto.
¡GRACIAS A TODOS!