La representació d’una casa, amb el seu mobiliari i quotidianitat, és l’exposició immersiva que ocupa el vestíbul de la Biblioteca de Viladecans fins al dia 28 de febrer. La mostra, titulada La llar de les absències, està promoguda per ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social) i pretén ser un espai de reflexió i diàleg sobre què suposa viure en la precarietat i amb mancances bàsiques. Una situació que afecta quasi un 25 per cent de la població de Catalunya, segons les dades d’ECAS. Els temes que es treballen en aquesta mostra són aquells que més preocupen a la població, és a dir, pobresa i desigualtats, habitatge, precarietat laboral o drets socials, entre d’altres.
La instal·lació gira al voltant de tres eixos. El primer d’ells és la
visualització física de les dades a través dels objectes de la casa per
impactar de manera directa a qui recorre l’espai. Es proposa, així, entrar a la
llar d’una persona que pateix pobresa per descobrir quines necessitats bàsiques
poden arribar a faltar com un ordinador personal, una maleta o un calefactor. A
través de l’ordinador, per exemple, es parla de la bretxa digital i mitjançant
el radiador es visibilitza la pobresa energètica o el mal estat d’un habitatge.
La segona part del recorregut és un espai de debat i interpel·lació a qui
s’apropa a l’exposició. Hi ha instal·lats tres plafons de votació que permeten
al públic enfrontar-se a mites sobre la desigualtat, a partir de respondre
preguntes personals. Amb aquests interrogants s’aconsegueix provocar, desmentir
i vehicular noves propostes perquè tothom intenti entendre què significa la
pobresa i es comprengui millor les dades llançades pels indicadors socials
proporcionats per ECAS sobre falta de recursos, la fam o l’exclusió social.
Una altra de les accions de l’exposició és la creació d’un manifest conjunt
sobre què vol dir i què implica l’Estat del Benestar. A través de l’escaneig
d’un QR present al plafó, la persona usuària accedeix a una web app des d’on
pot enviar la seva resposta i les seves propostes. Aquests suggeriments
s’imprimeixen al moment i queden reflectits a un document que serà el manifest
plantejat entre tothom que visita la mostra.
Aquesta exposició, que ha estat instal·lada a espais com el Pati de les Dones del CCCB de Barcelona, el Palau Robert o la Nau Bostik, és una mostra d’incidència política i sensibilització de les desigualtats socials. Un tema que les més de 125 entitats socials que integren ECAS treballen per contribuir a la transformació social i l’erradicació de la pobresa.
Moltes gràcies, Mercè
La nostra companya, Mercè Bercero, es jubila. Després de més de dues dècades al capdavant de la Sala Infantil de la Biblioteca de Viladecans, ha arribat el seu moment d’iniciar una nova etapa. Referent de la literatura infantil i juvenil, ha marcat una època en els equipaments bibliotecaris de la ciutat, ja que abans de treballar a la Biblioteca, inaugurada l’any 1999, va ser la responsable també de la Sala de Lectura Sant Jordi, antiga biblioteca, ubicada a la rambla Modolell, gestionada per la que havia estat Caixa d’Estalvis de Catalunya i temps abans també havia estat a Castelldefels..
Mercè Bercero ha sigut molt activa, creativa i dinàmica a la seva feina,
col·laborant amb diferents projectes i grups de treball com el Bib Botó, els
esmorzars infantils, el Gènius i el projecte De bat a bat, entre d’altres.
També ha sigut una referent en la creació d’aparadors i centres d’interès.
Per tots aquests motius i molts més, li desitgem una nova etapa plena de
noves experiències i que no deixi de visitar-nos i continuar sent una referent
per a nosaltres i les persones usuàries de la Biblioteca de Viladecans.
Et trobarem a faltar, Mercè. Gràcies per tot.
Hiperràbia
Ferran Grau
Barcelona: Angle Editorial, 2024
En Ludo, l’Uri i en Xapa són tres adolescents que surten de nit a veure què
els ofereix la ciutat: Barcelona és poc menys que el seu territori de jocs i
diversió. Sense propòsits, sense maldat, sense consciència. Als seus cors
encara ressonen cançons i sentiments infantils, però també els atrau la
parafernàlia feixista. I les seves bretolades van sent més i més violentes,
fins que ensopeguen amb una persona sense llar que dorm en una oficina
d’estalvis. Basant-se en els fets reals del crim del caixer de Barcelona,
Ferran Grau ha creat una novel·la singular i irrepetible, escrita en l’argot
xeno —amb el qual es comuniquen aquests joves desorientats— i que submergeix el
lector en una experiència trasbalsadora.
Un homenatge a La taronja mecànica, d’Anthony Burgess que teixeix
uns dramàtics fets reals amb la ficció més agosarada.
Historia del mar: mito, cultura y ciencia
Alessandro Vanoli
Barcelona: Ático de los Libros, 2024
La mar és fascinant i misteriosa a parts iguals, i Alessandro Vanoli ens
guia en l’apassionant relat de quatre mil milions d’anys d’història per a,
després de navegar entre criatures, abismes i civilitzacions, arribar a les
mars del present. En aquest gran llibre de la mar, es descobrirà la geologia
antiga i els inicis de la vida, els dinosaures, els peixos primitius i els
grans cataclismes. Es viatjarà en les precàries embarcacions amb les quals els
ancestres es van enfrontar per primera vegada a la mar i descobrirem els seus
grans mites, els bíblics i els homèrics. També es coneixeran les civilitzacions
que el van solcar: els fenicis, els grecs, els romans, els vikings, els xinesos
o els musulmans, fins a arribar a una Edat Moderna en la qual espanyols i
portuguesos van convertir totes les mars en una. De la brúixola a les
caravel·les i, per fi, al present, a una mar plena de submarins i portaavions
en els quals descansa l’inestable equilibri geopolític actual. Es descobrirà,
en fi, que parlar de la mar és parlar dels nostres somnis més profunds: som
part d’ell, i això és potser el més important d’aquesta aventura mil·lenària.
Obra guanyadora del premi Melvin Jones.
katerina
Prats, Lluís
Barcelona:
Estrella Polar, 2024
La Caterina, de mare russa i pare català, té dotze anys i adora la dansa,
però per un motiu que ella no entén, la seva mare no li permet fer-ne classes.
Quan decideix fer un treball escolar sobre la història de Rússia, la Caterina
descobrirà que la seva àvia Ekaterina, que té vuitanta anys i viu en una
residència a Sant Petersburg, va ser primera ballarina del ballet d’aquella
ciutat. A través de les cartes que s’intercanvien, l’àvia li explica la seva
vida i la dels seus pares a través de la història del seu país -la Revolució
Russa, les dues guerres mundials, els nazis, la caiguda del Mur de Berlín-, i
la nena descobreix per fi el secret que amaga la seva mare. Un conte a
partir d’onze anys.
Biblioteca de Viladecans
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada