diumenge, 11 de maig del 2025

Benvingut al Marroc!


Molt d’hora començarà l’exhibició de catifes, en la qual els visitants podran adquirir aquelles que més els agradin. Es feina teva fer que les teves siguin les que més es vegin dintre de l’exhibició. Per dur a terme això hauràs de dependre de l’Assam, l’organitzador de l’esdeveniment, que és qui col·loca les catifes on ell vol.

Marrakech és un joc familiar en què poden jugar de 2 a 4 jugadors. L’ideal són 4. Les partides duren al voltant dels 20 minuts i es recomana per a usuaris amb una edat mínima de 8 anys.

L’objectiu és tenir més punts que els contrincants un cop la partida hagi finalitzat. Començaràs amb 30 dirhams (monedes), que ja són 30 punts per al final de la partida. La cosa és que d’aquests n’aniràs guanyant i perdent a mesura que l’enfrontament avança, com veuràs més endavant. També aconseguiràs un punt per cada mitja catifa que es vegi de les teves un cop la partida ha finalitzat.

Per preparar-ho tot només has de posar el tauler al centre de l’àrea de joc i l’Assam a la casella del mig, mirant al costat que desitgis. Després, agafa un set de catifes i 30 dirhams. Ja està tot a punt!

Quan sigui el teu torn:

Primer has de decidir cap a on orientar l’Assam. Pots deixar-lo tal com està o bé girar-lo 90 graus cap a l’esquerra o cap a la dreta, però mai pot fer un gir de 180 graus.

Segon, has de llançar el dau i moure l’Assam tantes caselles en línia recta (cap a on estigui mirant) com resultat hagi sortit (d’un a quatre passos). Si l’Assam surt del tauler, cap problema, només has de moure’l de nou cap a dins seguint les fletxes que hi ha al voltant d’aquest i respectant en tot moment la direcció en què està mirant.

Tercer, et toca posar una catifa al tauler. Les catifes sempre es col·loquen adjacents a l’Assam en horitzontal o vertical, però mai en diagonal. Fins i tot les pots posar al seu darrere. Les catifes ocupen sempre dues caselles del tauler. Al posar-les pots: tapar dues caselles buides del tauler; tapar alhora una meitat d’una catifa teva o d’un rival i una casella buida del tauler; tapar dues meitats de catifes diferents, siguin d’un mateix jugador o de diferents. Mai de la vida pots posar una catifa a sobre d’una altra catifa tapant-la completament amb una sola jugada, ni que sigui teva.

Potser que quan moguis l’Assam pel tauler aquest acabi el moviment a sobre d’una catifa d’un rival. Si això passa, hauràs de pagar a aquest jugador tants dirhams com mitges catifes hi hagi connectades (no en diagonal) amb la que l’Assam es troba trepitjant. Si et quedes sense dirhams, ets eliminat automàticament de la partida.

Evidentment al començament de la partida no hi ha cap catifa al tauler. No obstant, a mesura que aquesta avança serà pràcticament impossible no trepitjar cap catifa rival, ja que estarà tot ple d’elles, de dalt a baix. El que has d’intentar fer és orientar l’Assam al principi del teu torn en aquella direcció que et permeti caure en les teves pròpies catifes o, en el seu defecte, en la d’un rival al qual hagis de pagar-li poc. Al final és observar detingudament el tauler i deduir què succeiria amb cadascun dels resultats del dau si continues recte, gires a l’esquerre i gires a la dreta, triant l’opció més beneficiosa. Quan et toca posar una catifa és ideal fer connexions amb les teves al mateix temps que trenques les dels teus rivals. Deixar que algú tingui un mar de catifes connectades entre elles és molt perillós...

Un cop tots els jugadors han posat totes les seves catifes al tauler la partida finalitza immediatament. Guanya aquell que més punts hagi aconseguit. Cada dirham que tinguis aporta un punt i cada mitja catifa de les teves visible al tauler també et dona un punt.

Cristian Becerra