dissabte, 8 de març del 2008

Vicenç Mazón, Síndic de Greuges de Viladecans


Aquest mes de març fa just un any de la presa de possessió del Síndic Municipal de Greuges de Viladecans, Vicenç Mazón. Al Punt de Trobada hem cregut convenient aprofitar l’ocasió per fer balanç i, de pas, donar a conèixer més aquesta figura al servei de la ciutadania. El Síndic s’encarrega d’atendre inquietuds, consultes, suggeriments o queixes de qualsevol persona, entitat o empresa, sempre que l’àmbit competencial sigui de l’Ajuntament o de les empreses públiques municipals. Mazón assegura que ho fa des de la màxima independència i aplicant el criteri de la sensatesa i el seny a l’hora d’analitzar les diverses situacions que li plantegen: conflictes veïnals, escolarització, serveis socials, gent gran, via pública, barreres arquitectòniques, habitatge, sanitat, carreteres, Renfe... Un poti-poti on sovint trobem competències compartides amb altres administracions o, directament, competències d’instàncies superiors. En aquests casos el Síndic acostuma a informar i a derivar als òrgans corresponents, però també actua com a finestreta única i transmet al Síndic de Catalunya aquelles queixes, consultes o inquietuds que corresponen a organismes públics superiors.
En aquest primer any en funcionament (de fet l’oficina està oberta al públic des del mes de juny) la Sindicatura de Viladecans ha intervingut en més de 90 ocasions: una trentena han estat queixes i la resta consultes o assessorament. Per saber el detall caldrà esperar la memòria oficial que es donarà a conèixer en el ple del mes de març. Mazón assegura que “com a filosofia no podem ser conformistes, el mes de desembre hem cremat una primera etapa i n’estic satisfet”. Durant aquest primer període ha visitat diverses sindicatures d’altres localitats per aprendre de l’experiència i ha establert una estreta relació amb els síndics de Sant Boi, Sant Feliu i Gavà. Tambe s’ha reunit amb la Federació d’Associacions de Veïns.
“Estem en fase de proves”, afegeix, “hem establert un protocol de funcionament, parlem amb les àrees, podem tenir alguna reunió, creuar correspondència sobre els fets i, acabada aquesta part, en tres mesos hem de donar una resposta al ciutadà de com ha quedat la seva pregunta o queixa”. En aquest sentit, recorda que no es tracta de fer favors a ningú, sinó d’un deure del Síndic que es converteix en un dret pel ciutadà. Tot i això, concreta que “primer s’han d’esgotar les vies administratives que té tant la Generalitat com l’Ajuntament per més llargues o feixugues que puguin ser... Si hi ha casos que entenem que són urgents i són de l’Ajuntament, si hem de mediar, mediem”. Hi ha dos tipus de casos en què pot actuar: quan l’Ajuntament no respon a una instància i li exigeix l’obligació que té envers el ciutadà de donar-li una resposta, o bé quan la resposta de l’Ajuntament està poc motivada o no és adient.
Per al 2008 una de les tasques pendents, segons el Síndic, és arribar a les associacions de mares i pares perquè coneguin i utilitzin la figura del Síndic. I arribar sobretot als instituts per fer alguna mena de pràctica o conferència amb els alumnes més grans, “perquè són el futur”. El Síndic conclou que “no volem ser la porta del darrere, no volem entrar a forma part de la màquina. Hem d’estar totalment aïllats dels processos de l’Ajuntament, no hem d’entrar en els seus processos, no els vull conèixer tampoc, i hem de posar una mica de seny a les coses quotidianes...”. També fa saber a tothom que “aquí tenen una porta oberta, que a vegades és difícil entrar-hi, però hi ha una cosa molt senzilla que és escriure un correu electrònic, per qualsevol dubte, i si veiem que és de cert interès els diem que passin per aquí i xerrem una mica, és senzill”. Doncs, ja ho saben: sindicatura@viladecans.cat o per telèfon al 93 635 18 17 (es poden concertar visites a convenir). En tot cas, l’oficina està oberta al públic de dilluns a divendres de 10 a 13h i els dimarts i dijous de 17 a 19h.
Josep Ginjaume