Com tots sabeu la capella
de Sales està datada a inicis del segle XII, si bé la imatge actual, amb la seva capçalera pentagonal i
porxo, corresponen a finals del segle XVI i està bastida sobre les restes d’una
vil·la romana datada, aproximadament, de finals del segle II aEC (abans de la
nostra Era Comuna). A l’interior es conserven, en el seu parament nord, restes
de pintures murals gòtiques que representen diverses escenes de la Passió de
Crist, d’altres escenes renaixentistes, a l’arcosoli, que presenta l’escena de
l’Anunciació així com tota una pintura –que devia decorar tot l’interior– de
carreus simulats, de finals del segle XVI.
SPAL-DIBA ja va fer una
primera aproximació, l’any 2013, a les pintures murals i al mestre de Sales,
amb el treball de Raquel Lacuesta, Javier Fierro, Marilena Gracia, José Luis
Prada i Àfrica Pitarch amb la publicació El misteri de les pintures murals
de l’ermita de Santa Maria de Sales (segles XIII i XVI) i que us podeu
descarregar gratuïtament en la web del SPAL-DIBA.[1] L’any següent, el mateix servei va presentar un
audiovisual, amb el qual es pretenia fer difusió, per al gran públic, d’una
possible reconstrucció de les pintures a partir del seu estudi exhaustiu des de
diversos àmbits científics. Aquest audiovisual, de 2014, també us el podeu
descarregar, gratuïtament, des de la web del SPAL-DIBA.[2]
Una vegada acabades les
obres de restauració de l’edifici així com també de les pintures murals,
l’Ajuntament de Viladecans va encarregar al SPAL-DIBA, com a projecte de
difusió del monument, un treball, utilitzant la tècnica de la realitat
augmentada, per tal que a partir dels dispositius mòbils –que gran part de la
ciutadania ja utilitza de manera quotidiana i generalitzada– es poguessin
visualitzar millor i amb més claredat les pintures que
l’ermita conserva. I és aquest projecte de
recreació virtual de les pintures, desenvolupat amb el portal WebAR del web
municipal el que es va presentar el passat 22 de març.
Els visitants de l’ermita,
mitjançant un dispositiu mòbil o una tablet, podran accedir al portal
WebAR a traves del reconeixement d’un codi QR que s’ha instal·lat al porxo. Una
vegada escanejat el codi QR s’accedeix a una explicació de com procedir a la
visualització virtual de les pintures, de manera global o unitària per
cadascuna de les tres escenes que s’han reconstruït: el prendiment a Getsemaní,
Jesús davant Pilat i la flagel·lació. L’aplicatiu també dona l’opció de
desplegar uns breus textos –amb opció de català, castellà i anglès– explicatius
de les escenes. Finalment, hi ha la possibilitat de fer un zoom per tal de
disposar d’un major detall de les pintures.
Per arribar a aquest pas
final de la recreació virtual cal dir que l’equip de Documentació i la direcció
d’obres de l’ermita de SPAL-DIBA ha realitzat un laboriós treball de
documentació i cerca de paral·lelisme d’altres pintures semblants a les nostres
per tal de restituir aquells espais que el pas del temps havia deixat malmesos
o que s’havien, simplement, perdut, però sempre mantenint l’aproximació als
traços, a la gamma cromàtica, textures i ombres emprades per l’autor,
l’anomenat mestre de Sales.
Amb aquesta nova
intervenció de difusió, en aquest cas digital, es vol parar atenció a la
importància i interès que té la nostra ermita romànica,
així com les seves pintures murals gòtiques i renaixentistes, dins de l’art
català, i una forma de fer-ho es apropar-la al gran públic mitjançant les
facilitats que ens donen les noves tecnologies i els dispositius més senzills a
l’abast de gran part de la població.
[1] https://www.diba.cat/es/web/spal/descarregues-opuscles-viladecans
[Consulta realitzada l’1 de març de 2023]
[2] L’ermita de Santa Maria de Sales a través del temps, a Viladecans (2014). https://www.diba.cat/es/web/spal/descarregues-audiovisual-sales [Consulta realitzada l’1 de març de 2023]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada