dilluns, 15 d’abril del 2024

“Divinare”, competició internacional de mèdiums

 

Des de ben petit has tingut certa habilitat per preveure el futur de la gent. Fascinat pel món del Tarot, vas començar a practicar el seu funcionament amb els teus coneguts. Sigui com sigui, el que deies semblava tenir sentit per a ells i acabava succeint, d’una forma o d’una altra. A la llarga, vas voler dedicar-te a aquest món de forma més professional. Ara et trobes en un hotel luxós de Londres, en la gran final de la Primera competició internacional de mèdiums. ¿La guanyaràs per obtenir el premi de 1.000 lliures que donen? ¿Sabràs endevinar quantes cartes de cada color hi ha en cadascuna de les rondes?

T’explicaré el joc com si fos per a una partida de quatre jugadors, ja que amb dos i tres varia una miqueta. Per començar, es posen els quatre taulers al centre del àrea de joc. Després, tria un dels quatre personatges que hi ha i agafa les fitxes de predicció corresponents. Per preparar una ronda, posa una de les teves fitxes de predicció en cada casella central de cada tauler. Ja per últim, agafa les 36 cartes, remena-les i reparteix-ne 6 a cada jugador. Sobraran 12 cartes. Això és normal. Simplement es deixen a part.

El joc dura quatre rondes. En cadascuna el jugador inicial serà el següent en sentit horari respecte a l’anterior. Un cop fetes les quatre rondes, la partida finalitza. L’objectiu en cada ronda és intentar endevinar quantes cartes hi ha de cada color, tenint en compte que en la baralla hi ha en total: 6 cartes vermelles, 8 cartes blaves, 10 cartes verdes i 12 cartes grogues. D’aquestes 36 cartes, 12 es deixen a part durant la preparació de cada ronda, tal i com s’ha explicat anteriorment. Per tant, és probable que en alguna ronda no hi hagi cap carta vermella, per exemple.

Al començament de cada ronda tens 6 cartes a la mà. D’aquestes sis n’has de passar tres al jugador de la teva dreta. La resta de jugadors faran el mateix, així doncs, rebràs tres cartes del jugador de la teva esquerra. Ara coneixes 9 cartes de les 24 que hi ha en joc en aquesta ronda. Has d’intentar recordar, també, quines has donat al jugador de la teva dreta. Arribat a aquest punt, comença el jugador inicial de la ronda actual i es procedeix en sentit horari. En el teu torn has de fer dues coses:

 1. Jugar una carta

Tria una carta de la teva mà i posa-la a sota del tauler corresponent. Totes les cartes que hi hagi a sota d’un tauler s’han de veure per saber quantes n’hi ha en tot moment, per tant, posa-les superposant-les a sobre de les anteriors.

2. Moure la teva fitxa de predicció

Si has jugat una carta blava, has de moure la teva fitxa de predicció situada al tauler blau. Si has jugat una carta groga, ho fas en el tauler groc. I així funciona. Pots posar la fitxa de predicció en qualsevol casella del tauler que no estigui ja ocupada, tot i que la central pot ser compartida amb la resta de jugadors.

Procedeix d’aquesta manera fins que arribis a tenir 4 cartes a la mà. D’aquestes 4 cartes, passa’n 2 al jugador de la teva dreta. La resta fa el mateix, així que reps també 2 cartes d’aquell que tinguis a la teva esquerra. Després, la ronda continua de forma normal. Vas jugant torns quan et toqui fins que arribis a tenir 2 cartes a la teva mà. En aquest moment en dones 1 a qui tinguis a la teva dreta i també en reps 1 de qui tinguis a la teva esquerra. La resta de jugadors torna a fer igual. Arribat a aquest punt, la ronda segueix amb normalitat fins que tothom hagi jugat totes les cartes de les seves mans.

Ara s’ha de comprovar la puntuació. Selecciona un tauler i compta quantes cartes hi ha a sota.

Si tens la teva fitxa de predicció en el número corresponent, has fet una predicció exacta i reps 3 punts. Un exemple d’això seria que hi hagués sota el tauler blau 5 cartes i tenir la teva fitxa en el tauler en el número 5.

Si tens la teva fitxa de predicció en un número adjacent al corresponent, reps 1 punt. Per exemple, hi ha 8 cartes sota el tauler groc i tens la teva fitxa de predicció en la casella que marca el número 7.

Si tens la teva fitxa de predicció en una casella que no és la corresponent ni una d’adjacent, perds un punt.

Si tens la teva fitxa de predicció en la casella central del tauler, no reps ni perds punts.

Puntuat un tauler procedeix d’igual forma amb la resta. Has de saber, no obstant, que en algunes caselles hi ha bonus simples i bonus dobles. Els primers s’identifiquen amb un cercle vermell i els segons amb dos cercles vermells.

Si tens la teva fitxa de predicció en la casella del tauler corresponent al número de cartes que hi ha a sota d’ell, i aquesta casella té un bonus simple, reps 4 punts en comptes de 3. Si la casella té un bonus doble, reps 5 punts.

Si tens la teva fitxa de predicció en una casella adjacent a la corresponent al número de cartes que hi ha a sota del tauler que estàs puntuant, i aquesta casella té un bonus simple, reps 2 punts en comptes d’un. Si la casella té un bonus doble, reps 3 punts.

Si la teva fitxa de predicció està en una casella que no es la corresponent al número de cartes que hi ha a sota del tauler que estàs puntuant ni una adjacent, i conté un bonus simple, perds 2 punts en comptes d’un. Si la casella té un bonus doble, perds 3 punts.

Un cop s’hagin puntuat els 4 taulers, la ronda finalitza i se’n prepara una de nova. Després de la quarta ronda, la partida acaba.

Divinare va ser el primer joc que vaig provar a la botiga Ziggurat Jocs que hi havia ja fa temps a Castelldefels. De fet, la còpia que jo tinc, com a curiositat, és aquella que vaig jugar allà, la qual vaig comprar de segona mà quan l’home va tancar el negoci. Tot i que no és un títol destacable a nivell mecànic, sí que crida molt l’atenció per l’estètica que té. Al final no deixa de ser un joc de memòria al que li agrada jugar amb una mica d’estadística.

Des de el meu punt de vista, la seva gràcia radica sobretot en saber jugar les últimes cartes de la mà de cada ronda. Cada carta que tinguis tard o d’hora l’hauràs de jugar per nassos, provocant que hagis de moure, t’agradi o no, les fitxes de predicció en els taulers pertinents. Llavors, això pot provocar que moguis una fitxa de predicció en un tauler en el qual la tenies ben col·locada, i així perdis punts. No obstant, també pot succeir el contrari, que la moguis a una casella més bona... En definitiva, és tracta d’això, d’intentar “endevinar” quantes cartes de cada color hi ha al final de cada ronda, fent una mica de predicció. Afegir, també, que sempre has d’estar al aguait amb les cartes que vas donant al jugador de la dreta i les que reps de qui tinguis a la teva esquerra, perquè ajuda força a preveure el resultat final. Aquí és on entra la mecànica de “memory” que té el joc.

És una llàstima que actualment costi de trobar per estar pràcticament exhaurit de tot arreu. Esperem que en facin una reedició algun dia...

Cristian Becerra

"El Dado Dorado"