dilluns, 15 de gener del 2024

Som realment Green? Green Leaf o el paper que tot ho aguanta

 

Fragment de la sol·licitud presentada per Viladecans als premis Green
Leaf on es marca l’errada que sobreestima el reciclatge a la ciutat

L’Ajuntament de Viladecans ens diu, des de fa uns mesos, que Som Green per informar-nos que hem guanyat el premi «Green Leaf» de la Comissió Europea. Però som realment Green? Situem-nos. Certament els premis Green Leaf són un reconeixement per a les ciutats d’entre 20.000 i 100.000 habitants que tenen un historial constant de treball cap a unes fites ambientals destacables i un compromís vers el desenvolupament sostenible. Fins aquí bé, no? Però seguim-nos situant. Des que es va crear el premi, l’any 2015, l’han guanyat dues ciutats catalanes més: Mollet (2015) i Cornellà (2019). En l’edició d’aquest any s’hi han presentat un total de 4 ciutats (Riba Roja de Túria (País Valencià), Rivas Vaciamadrid (Madrid), Treviso (Itàlia) i Viladecans, de les quals dues, Treviso i Viladecans van resultar guanyadores.

Les candidatures es valoren a partir de l’estat de situació present, passat i futur de set aspectes ambientals: qualitat de l’aire, aigua, biodiversitat – àrees verdes i ús sostenible del sòl, residus i economia circular, soroll, mitigació del canvi climàtic i adaptació al canvi climàtic. La candidatura de Viladecans, basada en l’Estratègia Viladecans 2030 i l’Agenda Urbana Local aporta arguments per a cadascun dels aspectes demanats, amb alguna sorpresa inclosa, ja que a la part de residus s’hi afirma erròniament que a Viladecans es recicla un 94,82% dels residus, quan a Viladecans amb dades de l’Agència Catalana de Residus, la recollida selectiva és del 33,8% (2021) i per molt bona feina que es faci als ecoparcs amb la fracció resta del contenidor gris, s’està molt lluny de la xifra descrita a la sol·licitud del premi (l’objectiu del programa metropolità de gestió de residus és superar el 55% de reciclatge l’any 2025).

En la valoració del jurat s’esmenta els compromís de Viladecans amb el desenvolupament sostenible i la transició verda, però la mosca darrere l’orella t’avisa quan destaquen la implementació de mesures com el «notori projecte de refugis climàtics», quan realment a Viladecans i segons el cercador de refugis climàtics de l’AMB, el projecte en qüestió són dos parcs existents on s’han posat cartells (Torrent Ballester i Torre Roja) i el Casal Montserratina que obre en períodes de calor.

I a partir d’ara? Doncs es preveu definir un pla de treball que durant el 2024 es focalitzarà en activitats de comunicació i de captació de voluntaris, i que el 2025 serà encara més de celebració del premi.

El reconeixement Green Leaf no és una cosa dolenta. Cert. I cal destacar l’esforç tècnic que hi ha darrere de la candidatura. Però és important també posar-lo en context. A Viladecans hi ha una trajectòria important de documents estratègics i plans d’acció en l’àmbit ambiental, però en els que cal que siguem exigents en el seu compliment. Així per exemple, l’Agenda Urbana Local actualment és l’eina de planificació del desenvolupament urbà integral que aglutina el treball sobre la població i el territori, l’economia i la societat, el medi ambient, el canvi climàtic i l’energia, la mobilitat i l’habitatge, i que concreta en aquests àmbits l’estratègia Viladecans 2030. La primera fase d’aquesta agenda urbana, finalitzada el juny de 2023, contenia 47 accions, de les quals només el 51,1% van ser assolides completament, un 21,3% no es van iniciar, i la resta (27,6%) tenien assoliment parcial.

Però el més important de tot és el canvi de model de ciutat que cal per ser realment Green. Si fem el de sempre, tindrem les conseqüències de sempre. I l’escenari no ens ho permet. És poc coherent guanyar un reconeixement Green Leaf explicant que tenim 374 hectàrees de Xarxa Natura 2000 i espais naturals de gran valor i voler ampliar l’aeroport amb un gran impacte en aquestes espais. O explicar el valor de les dunes de la platja de Viladecans com a hàbitat i tenir en cartera projectes de passeig marítim que reduiran el seu valor natural. O necessitar de més i més creixement urbà per donar serveis que ara ja ens calen.

Així com la solució de la mobilitat no és circular igual que ara però en vehicle privat elèctric, si no que és més complexa (mobilitat activa, millora del transport púbic, zones de baixes emissions, electrificació, ...), ser Green comporta canvis importants respecte el model actual. Cal avançar cap al model de ciutat dels 15 minuts i, en el context d’emergència climàtica, no recaure en la construcció, el turisme massiu o els grans polígons comercials com a sectors a impulsar, si no potenciar la productivitat i l’eficiència en la gestió de recursos vinculada a la proximitat. Cal potenciar més la implicació ciutadana vers la transició verda a nivell econòmic, social i ambiental. No ens podem quedar com el menjador escolar que posa fruita ecològica o de proximitat un dia per setmana per ser més «cool». Ens ho hem de creure. I per ser Green de debò, tenim marge de millora.

Marc Riera Minguet