A casa fem ús de la sanitat pública sovint. I n’estem agraïts. Funciona raonablement bé, sobretot quan les circumstàncies són difícils o incertes. Recentment hem hagut d’ingressar un familiar repetidament a les urgències de l’hospital i certament constatem que ha millorat molt l’atenció, sobretot pels nous espais que són infinitament més agradables i adequats que els anteriors. Espero que tot plegat faciliti també la tasca dels professionals que hi treballen. Queda pendent, tinc entès, que ampliïn una plantilla amb tendència a la sobrecàrrega.
Al costat d’això sorprèn com l’atenció primària, que és fonamental en el sistema i que, quan funciona bé, pot estalviar molta feina als hospitals, es trobi amb aquesta mena de coll d’ampolla incomprensible que és l’obtenció de cita.
Fa anys hi havies d’anar o de trucar perquè et donessin hora. Ara la cosa s’ha complicat. D’una banda et diuen que ho facis a través del portal “La meva salut”. Fer-ho per internet és complicat per a qui no hi està avesat, per allò de la bretxa digital. No saps mai, a més, si l’agenda del metge estarà oberta o no, o si et donaran hora per unes quantes setmanes més enllà. La cosa no deixa de canviar constantment. I sembla que hagis de justificar i molt la teva pretensió d’obtenir cita. Reconec que el sistema va bé per algunes coses, però per a d’altres no acaba de funcionar. Gens.
Recentment van fer unes proves a una persona de casa. El metge va dir que volia veure’l un cop tinguéssim els resultats, al cap de quatre o cinc dies. i em vaig adreçar presencialment al CAP, per anar sobre segur i demanar cita per a l’endemà. Em van dir que no me la podien donar, però que la podia demanar per internet, que cada dia s’obria l’agenda del metge a partir de les 12 de la nit per a l’endemà. Ho vaig mirar i a la una continuava tancada. L’endemà es va obrir... no per aquell dia sinó per una setmana més tard. Vaig demanar hora... i em va sortir hora per un metge que no era el nostre.
Em vaig tornar a adreçar presencialment al CAP. Em van dir que era normal (?) que em sortís l’hora a nom d’un altre metge i em van dir que ells no em podien donar data fins cinc setmanes més tard. Amb la qual cosa em vaig quedar amb la que ja tenia. Quan finalment hi vaig anar em vaig trobar amb la vaga de metges... i tampoc no la vaig poder aprofitar.
De tot plegat, em quedo amb tres demandes al sistema sanitari:
Que es clarifiqui un sistema àgil per demanar hora.
Que et garanteixin, en la mesura del possible, que t’atendrà el teu metge. Entenc que per una urgència potser és igual, però quan el malalt és en una situació complexa d’especialistes i diagnòstics, el paper del metge de família és bàsic per entendre què passa i per ajudar a prioritzar i prendre decisions.
I ja que hi som, que atenguin les molt justes reivindicacions del personal sanitari.
En fi, en qualsevol cas, defensa i agraïment a la sanitat pública!
Mercè Solé

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada