dimarts, 13 de setembre del 2011

L’informe del Síndic de Greuges de Viladecans

És la segona vegada que es publica en aquesta revista un article de la Sindicatura. La primera va ser al març del 2008, amb una entrevista quan feia un any que vaig prendre possessió del càrrec com a Síndic municipal de greuges de Viladecans. En aquest temps vull remarcar la satisfacció que dóna la tasca i el servei que puc oferir a la ciutadania de Viladecans.
Aquesta vegada faig un resum del quart informe corresponent a  les actuacions de l’any 2010 i que vaig presentar el passat mes d’abril al Ple Municipal, en el qual vaig tractar per una banda les dades estadístiques i per una altra unes reflexions.
Dades estadístiques
El 2010 hi ha hagut 241 actuacions (consultes i queixes). De les 186 consultes, el 40% han estat relacionades amb l’àmbit municipal, la resta eren de competència d’altres administracions o d’àmbit civil i privat. De les 55 queixes, 51 han estat admeses a tràmit, 30 eren competència municipal i la resta han estat derivades a d’altres Síndics.
Les queixes les he dividit en quatre àmbits: administració general, via pública, serveis a les persones i ordenació del territori. Significar que en l’àmbit d’administració general han estat el 40% de les queixes, especialment el tema de sancions. A continuació amb un 28% en l’àmbit d’ordenació del territori, amb els temes d’obres/disciplina urbanística i soroll/medi ambient.
Dels expedients tramitats davant l’Ajuntament n’he resolt el 75%, dels quals he presentat 11 recomanacions i me n’han acceptat el 82%. Destacar que si afegim a les recomanacions acceptades, els expedients tancats per mediació en haver-se solucionat en el seu tràmit, considero que el 89% de les queixes s’han resolt favorablement.
Les recomanacions realitzades principalment són motivades per haver trobat anomalies en el procediment administratiu, d’altres per manca de resposta d’instàncies i unes altres per inactivitat municipal davant denúncies del ciutadans per problemes de soroll.
Peticions i consideracions al Ple
Vaig demanar als membres del Ple municipal que treballin per transmetre als ciutadans la importància d’exercir el dret de vot, atenent que durant molts anys vam ser súbdits i ara en democràcia hem de valorar el fet de ser ciutadans. 
En aquest mateix sentit vaig expressar que democràcia és participació i participació és garantia de drets. La sindicatura municipal de greuges és una eina de la democràcia, que vetlla per garantir els drets de la ciutadania en relació a l’actuació u omissió de l’Ajuntament de Viladecans.
També vaig indicar-los, que per a la propera legislatura es fixin nous reptes per anar avançant en la governança, amb nous indicadors de gestió per millorar la transparència i les bones pràctiques, així com el desenvolupament d’ordenances que recullin les noves exigències sorgides pels avanços tecnològics.
Reflexions en relació al mil·lenari
En relació a la celebració del Mil·lenari de Viladecans vaig pensar en veu alta com seria aquella Catalunya de l’any 1011. Una Catalunya feudal, on van aparèixer les primeres organitzacions que pretenien donar refugi a les persones indefenses, que es van estendre des de la Catalunya Nord cap al sud, salvant totes les distàncies en el temps, aquelles organitzacions van representar els primers embrions de les actuals institucions per a la defensa de les persones davant de les administracions.
Des de l’any 1011 fins ara hi ha hagut un llar camí, amb avenços i retrocessos en drets, però la realitat ha estat ben tossuda i perseverant, sempre la ciutadania s’ha sortit amb allò que creia, per això ara en temps difícils de crisi no hem de devaluar tot allò que ha costat tant d’aconseguir. S’ha de posar imaginació i liderar avanços per aconseguir nous reptes socials.
Vicenç Mazón 
www.sindicatura.viladecans.cat