dijous, 15 de desembre del 2016

Entre l’Hiper i el Black Friday

Molta tinta s’ha gastat aquests darrers temps en un debat sobre els suposats perjudicis al comerç local o els benvinguts beneficis per a la nostra vila del nou Centre Comercial Style Outlets. Potser no sigui fàcil realitzar una diagnosi acurada ni molt menys trobar una solució màgica. Una cosa o l’altra és una qüestió que no tindrà un resposta clara a curt termini. Ara sí, és un bon moment per fer una reflexió d’on venim i on som, i què es podria fer per tenir a Viladecans un comerç local més potent i competitiu.

La veritat és que l’amenaça cap al el comerç local ja va començar amb aquell hipermercat amb el nom de «HIPER» que es va inaugurar al 1973 en terrenys del veí Sant Boi, al costat de l‘actual Mercat de les Flors proper a la C-31. Va ser el punt d’inflexió d’un canvi en el tipus de comerç que venia per quedar-se. Un canvi molt important, respecte al comerç tradicional i de proximitat que va obrir la capsa dels trons. Aquest tipus de comerç va començar fora del nucli urbà però va ser qüestió de temps que es comencessin a implantar en ple centre urbà els avui nombrosos supermercats (Dia, Mercadona, Caprabo, Carrefour Express...) 

Això no suposava només una amenaça, era una nova realitat contra la qual han hagut de lluitar durant molts anys els botiguers de les nostres ciutats. Ara, sembla que s’hagi obert una porta inexplorada, però crec que això no és més que un nou capítol d’aquesta vella història.

Però, és possible sobreviure a aquesta concentració d’espais comercials? És difícil, però aquesta pregunta també s’ha de respondre en funció de l’especialització i qualitat del comerç, la complicitat i fidelització del comerç amb els ciutadans i ciutadanes i sobretot, la dinamització dels carrers de la ciutat. Aquests requisits, són elements que han de resoldre fonamentalment el conjunt del teixit comercial, encara que les institucions haurien d’ajudar en la dinamització de l’espai públic. Una dinamització que ha de recuperar que la gent passegi pels carrers de la nostra ciutat. Encara que ja s’han fet grans passos, entre tots hem de contribuir a ajudar que Viladecans sigui una ciutat viva, que acabi amb aquell qualificatiu de ciutat dormitori, on la gent treballa, compra, es diverteix i fa vida fora d’aquí. En aquest aspecte, el comerç i l‘hostaleria i l’associacionisme han de ser motors fonamentals.

Molt sovint hem vist tancar comerços a la nostra ciutat, alguns d’ells històrics però, per contra, també puc fer l’observació que al meu barri, hi ha exemples de botigues de peix, de carn o de fruita que tenen un futur bastant consolidat independentment de l’existència de supermercats d’alimentació al costat. També, podem observar com quan la ciutat té esdeveniments propis els carrers s’omplen, essencial requisit per poder tenir oportunitats de vendre. I dic esdeveniments propis, ja que sobretot, als nostres carrers, els esdeveniments són cada cop més «importats», i no creen una identitat pròpia. Els Halloweens, Black Fridays... han inundat els nostres carrers i convertit el nostre comerç en un altaveu d’una invasió cultural que no només són els hipermercats i outlets. 

Malauradament, la continuació d’aquesta història està per escriure i més quan s’estenen noves formes de comerç (on-line) que estan creant un nou repte per als nostres botiguers.

Miguel de la Rubia