dilluns, 15 de maig del 2023

De Normandia a les Ardenes. Memòries del 44

                                    

La Primera Guerra Mundial va acabar a les 11 hores del dia 11 de novembre de 1918. Després de quatre anys de conflicte, el món celebrava la fi de “la guerra que acabaria amb totes les guerres”. No obstant això, no tothom estava content amb el resultat obtingut. Des de les ombres, alguns maquinaven com continuar amb allò que van perdre. I així, el dia 1 de setembre del 1939, començà la Segona Guerra Mundial.

D’aquest gran conflicte bèl·lic se n’han produït multitud de pel·lícules, videojocs, jocs de taula... Jo em vaig aficionar a aquest tema a través del videojoc Medal of honor de Playstation 1. Des de llavors, vaig voler saber més i més de les dues grans guerres europees. De fet, fins i tot hi ha grups de música dedicats a aquesta temàtica, com Sabaton, una banda sueca de power metal i que, com no, és de les meves preferides.

En una botiga que hi havia a Castelldefels, avui dia tancada, vaig tenir ocasió de provar el wargame Memoir ’44. Es tracta d’un joc de taula de temàtica bèl·lica en què dos jugadors s’enfronten en una sèrie d’escenaris. Un dels jugadors fa el rol d’Aliat i l’altra el de l’Eix. De fet, la idea és jugar a cada escenari amb els dos bàndols, ja que l’experiència canvia en cadascun d’ells.

El tauler de joc es divideix en tres seccions: flanc esquerre, zona central i flanc dret. Té un total de 13 hexàgons de llarg i 9 d’alt. Quan es vol començar una partida s’ha de triar un dels 16 escenaris que inclou el joc. Després, el propi escenari t’indica on has de posar boscos, pobles, rius, ponts, búnquers, filats, sacs de sorra... i les unitats, que n’hi ha de tres tipus: infanteria, blindats i artilleries. Diguem que els escenaris són plantilles que has de plasmar en el propi tauler de joc amb els diferents components.

Totes les unitats, així com els diferents tipus de terrenys i obstacles, tenen les seves particularitats. Per exemple, la infanteria pot moure una casella i atacar o bé moure dues caselles i no atacar. A més, quan ataquen, tenen un abast de tres caselles. No obstant, mentre més lluny estigui l’objectiu, menys daus es llancen i, per tant, menys probabilitats d’encertar es té. Per parlar una mica dels terrenys, si tens una unitat d’infanteria ficada en un bosc, per exemple, aquest ofereix protecció i el que fa a l’atacant és que llenci menys daus.

Mecànicament el joc és molt fàcil de jugar. L’escenari triat et diu amb quantes cartes comences la partida i qui és el primer jugador. També t’indica què has de fer per guanyar. Quan és el teu torn has de jugar una carta de la teva mà. La majoria d’elles et diuen quantes unitats pots activar i de quina zona del tauler: flanc dret, flanc esquerre o zona central. En activar una unitat el que pots fer amb ella es moure-la pel tauler i després atacar si és que pot, depenent de les restriccions que tingui la unitat activada. Recordo que la infanteria, per exemple, si mou dues caselles no pot atacar després. Les artilleries, per posar un altre cas, només poden moure o atacar quan són activades, no poden fer les dues coses. També hi ha cartes que tenen regles més especials i que et permeten fer bogeries com atacs aeris, moure quatre unitats qualssevol del tauler (sense tenir en compte la secció en què estiguin situades), moure tots els blindats d’una secció del tauler...

Els atacs sempre es resolen amb tirades de daus. A l’atacar es té en compte: el tipus d’unitat atacant; la distància entre atacant i defensor; el tipus de terreny en què es trobi el defensor; el tipus d’obstacle (búnquer, sacs de sorra...) que hi hagi (si n’hi ha algun) a la casella on es trobi el defensor. Llavors es llencen més o menys daus. Per causar impactes s’ha d’obtenir en els daus el símbol corresponent a la unitat defensora o bé el de les bombes (comodins). Les artilleries només són destruïdes amb les bombes. Tants símbols obtinguis en el llançament, tants ninots treus del tauler de la unitat defensora. La infanteria té 4 ninots, els blindats 3 i les artilleries 2. Quan una unitat es queda sense ninots, és destruïda. Els daus també tenen el símbol d’una bandera. Aquest el que fa és fer retrocedir a la unitat defensora una casella.

No cal dir que un cop vaig haver provat el joc a la botiga de Castelldefels vaig comprar-lo per tenir-lo jo també en la meva ludoteca. Memoir ’44 és un wargame idoni per iniciar-se en aquest tipus de jocs que ofereix partides relativament curtes en comparació amb altres títols del mateix tipus. Si una cosa tenen els wargames és que són llargs i complicats. Memoir ’44 és tot el contrari.

Cristian Becerra