divendres, 15 de novembre del 2024

L’habitatge i l’ètica… Jo vull ser “tonta”...

 

Fa uns anys, ens escandalitzàvem veient que hi havia fons d’inversió en els bancs que tenien certs aliments com a actius (blat, blat de moro…)… ¿Com pot ser que allò que necessitem per a la subsistència dels éssers humans pugui posar-se a nivell de l’or, el coure, el cru? ¿Que els mercats determinin el preu del nostre pa, del pa de la humanitat, amb l’objectiu d’enriquir els que controlen els fons?

Allò que ens escandalitzava està passant ara també amb un altre bé, que és un dels elements que garanteixen la vida: l’habitatge. I a casa nostra.

Els fons d’inversió han descobert que el que els dona més interessos en aquests moments és l’habitatge, especialment a països on la regulació té esquerdes que els permeten fer de les seves per maximitzar el benefici... I això passa en aquells llocs on la gentrificació s’ha convertit en tret definitori de la vida. Va ser primer Venècia, i s’ha anat escampant com una taca d’oli: Barcelona, les Balears, Màlaga, Canàries, Lisboa... i la llista es va fent interminable...

L’habitatge deixa de ser el lloc on viuen persones, on viuen famílies, on es construeix el present i el futur de la gent, on s’educa les criatures, on es reposa després de la feina... Deixa de ser el marc on ens relacionem i creem vincles amb el veïnat, on fem que el nostre entorn tingui rostres de dimensions humanes a les nostres escales, als nostres barris, als nostres pobles...

No, l’habitatge esdevé un pur negoci, una manera d’enriquir-se... Tant me fa que ja no es lloguin pisos per a famílies a la meva ciutat (¿serà perquè la legislació pot encara protegir un pèl més als llogaters que tenen infants?), que es vagi esquerdant la vida dels que hi resideixen, que es destrueixi qualsevol xarxa de veïnatge... Hem entrat en un moment en què sembla que el lema de la nostra vida és la d’aquella cadena d’aparells electrònics: “Jo no soc tonto”... i esclar, si puc guanyar tres mil euros en lloc de mil al mes, ¿com ho havia de perdre? I trobarem mil excuses per especular, justificant-me en el benestar de la “meva” família, en que la llei no ho prohibeix, en fer com que no miro...

De veritat? Ho pensem de veritat? On queda el saber que el que la llei permet pot no ser èticament vàlid? On queda la nostra consciència? On queda el nostre referent de Jesús? On queda que m’importi el meu germà? On queda allò que ens omple la boca de posar la vida al centre?

Perquè, , una gran part del problema és generat pels fons voltor, per inversionistes daltres països que troben una rendibilitat a casa nostra que és incomparablement més alta que la que obtindrien en altres negocis... Però el que mentristeix profundament és veure que al nostre voltant, ja trobem persones que estan fent lopció de deixar de llogar el pis de la tieta o el pis que legítimament han comprat per tenir un ingrés extra a veïns i veïnes, a persones que volen construir el seu futur aquí, a projectes de famílies...

I algunes són persones conegudes directament o conegudes de conegudes. Optant per posar pisos turístics, per pisos de temporada, per convertir apartaments en habitacions que es lloguen als preus que fa uns anys es pagaven per tota el pis... Sí, fent servir les mateixes fissures que aprofiten els especuladors professionals...

M’explicaven uns amics que el seu pis posat a la venda el va comprar un mestre de primària en la trentena...  i va anar amb un tècnic per veure si del menjador se’n podrien construir dues habitacions més... Sí, cap espai comú, fora de la cuina i del lavabo, cap espai per a la convivència, cadascú en uns pocs metres quadrats on emmagatzemar vida, records, embalums, roba bruta, coses d’higiene, alguns aliments preuats... i fins i tot teletreballar si és el cas... El cas em va colpir: ¿com algú jove, que pretesament ha d’ensenyar coneixement i valors als nostres infants, pot transformar el pis en què podria viure una família o un grup de joves amics, en un cau a canvi d’uns milers d’euros al mes? Tindrà estómac per acollir a uns pares d’algun dels seus alumnes que li diguin que si troba que el seu fill o filla està distret a classe és perquè tenen una ordre de desnonament o perquè està trist perquè ja no podran continuar vivint al barri i haurà de canviar d’escola i perdre els seus amics?

Com a treballadora i persona que entenc la feina com a servei, sentint-me orgullosa de formar part de la classe obrera (tan devaluada i gairebé vergonyant), entenc que no tots els diners són legítims ni tenen el mateix valor (potser sí de compra però no de contingut ètic)... Però l’especulació no és un mètode de guanyar els ingressos que s’adigui amb l’Evangeli, amb pregar el parenostre on demanem el pa per a tothom (“nostre”), de proclamar la solidaritat...

La butxaca, la nostra economia, no pot viure al marge d’allò que professem i creiem. L’avarícia ha penetrat en el nostre ser social (i de vegades personal) blanquejant-la com ser espavilat... Ja un pare de l’Església com sant Joan Crisòstom deia allà al segle IV: “Terrible cosa és l’avarícia, que esmussa ulls i oïdes i fa a les seves víctimes més feres que una fera. L’avarícia no deixa pensar en la consciència ni en l’amistat, ni en la salvació de la pròpia ànima. Ho aparta tot d’un cop”. No hi ha límits...

És clar que la cobdícia és un tret humà, però lindividualisme i un capitalisme que no satura, que no coneix restriccions, la blanquegen tot invisibilitzant les seves víctimes. ¿I a això com hi responc jo com a cristiana, com a treballadora? No tot s’hi val!

Deixeu-m’ho dir: si ser viva o intel·ligent és no mirar al meu voltant, deixar de veure la injustícia que genera la cobdícia, veure una estructura econòmica injusta (permesa per l’estructura política), endurir-me davant dels germans desnonats o condemnats a malviure en una habitació tancada... jo vull ser tonta!

Maria Antònia Bogónez Aguado