dimecres, 22 de juliol del 2009

Presentar Santiago


Presentar Santiago Carrillo a l’Atrium va ser una de les coses més agradables que m’han passat a la vida. Va ser emocionant, però el que em va impressionar més va ser el Carrillo cos a cos, encenent una cigarreta rere l’altre, que vaig tenir l’oportunitat de conèixer al sopar la nit abans. Jo esperava un home gran, i em vaig trobar amb un home gran. Esperava un home que expliqués algunes anècdotes i em vaig trobar amb un home que va explicar algunes anècdotes, però el que no m’esperava va ser un home que digués Tengo que confesaros que a pesar de mi edad tengo una gran esperanza en el mañana y todavía me interesa mucho más trabajar para el futuro que recordar el pasado.
El miraves sopar i veies el que era un home de noranta quatre anys amb una certa fragilitat en el cos i moltes arrugues en les mans, en la cara, en el coll però quan parlava, malgrat que la veu començava fràgil com el cos, les idees semblaven d’una ment jove i combativa. El gran problema de la izquierda es que no encuentra al sujeto político al que dirigirse. Está claro que no es el proletariado el sujeto del cambio futuro, pero está ahí, entre nosotros, y hay que encontrarlo. Pero para encontrarlo, primero hay que buscarlo, y hoy creo que la izquierda no lo busca demasiado.
Hi ha qui li recorda que va ser a Estats Units on va declarar l’acceptació de la bandera espanyola. Si había que hacerlo, y yo hoy sigo convencido de que había que hacerlo, se tenía que oir fuerte y claro. Estados Unidos siempre me ha interesado mucho. Marx siempre dijo que el comunismo debería triunfar en un país desarrollado –Rusia no era un país desarrollado en el diecisiete–, un país desarrollado como lo es Estados Unidos. Obama es lo más interesante que ha pasado en política en muchos años. Me da la impresión de que Obama ha encontrado su sujeto político, el pueblo americano le entiende, y creo que él está dispuesto a cambiar cosas. De hecho, en parte ha nacionalizado a la banca en la patria del capitalismo. La taula del sopar era escèptica respecte a la possibilitat de canvis als EUA. El futuro puede tener caminos inesperados, va dir mentre encenia altra cigarreta.
A Carrillo li agrada Catalunya, la seva dona Carmen va viure de petita a Barcelona i encara parla català. Me encanta Barcelona. Si hubiera ganado el PP me hubiera exiliado en Barcelona. Aquí se respira otro aire. Està preocupat per l’acord del finançament. Yo no digo que el tripartito no tenga razón, pero hay que llegar a un acuerdo con Zapatero, sea como sea. Un no acuerdo sería una catàstrofe. Podría ser un grave retroceso porque daría alas al PP y a los sectores más centralistas de dentro del PSOE, que son más fuertes de lo que parecen. Lamenta que l’esquerra no tingui referents internacionals, ni tan sols la Internacional Socialista que està en una profunda crisi. A la izquierda parece que le interese sólo el corto plazo. Ideas a dos años, a cuatro años. La izquierda necesita mirar más allá, señalar el camino hacia donde se quiere dirigir en el futuro, explicar su sueño. Es verdad que la experiencia de la Unión Soviética fue un fracaso, Pero ¿por qué hoy casi nadie habla de socialismo?
I vaig sentir parlar de socialisme a l’Atrium. I vaig sentir que tenia raó i vaig somiar esperançat per les seves paraules lentes, amb buits massa llargs entre frase i frase, que feien patir, que mai perdien el fil d’un discurs rigorós i optimista. I em vaig sentir com que les idees recuperaven part de la musculatura perduda.
Pensava que presentaria la nostàlgia i vaig presentar l’esperança.
José Luis Atienza