dilluns, 15 de desembre del 2014

La LOMCE, la LEC i les competències del consell escolar

L’aprovació de la LOMCE ha afectat greument les competències dels consells escolars, òrgan principal de participació de les famílies en el procés educatiu dels nostres infants.

Tanmateix, cal recordar que aquesta Llei Orgànica és clarament rebutjada per una gran majoria social a Catalunya i que tant el Parlament català (amb el suport de 103 dels seus 135 diputats) com el govern de la Generalitat han interposat sengles recursos d’inconstitucionalitat contra nombrosos dels seus preceptes.

A Catalunya, des de 2009, la principal norma que regula el model de sistema educatiu és la LEC, la Llei d’Educació de Catalunya.

En comparació a la LOMCE, la Llei d’Educació de Catalunya permet:

Aprovar el projecte educatiu del centre, les normes d’organització i funcionament, la programació general. La LOMCE, en canvi, sols dóna als consells la competència per “avaluar” aquests instruments.

Intervenir en el procés d’admissió d’alumnes i intervenir en processos de resolució de conflictes. La LOMCE sols esmenta que als Consells escolars cal que siguin informats.

Aprovar els criteris de col·laboració amb altres centres i amb l’entorn. Aprovar les propostes d’acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats o institucions. Aprovar les directrius per a la realització d’activitats escolars complementàries i extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament. Respecte a tots aquests punts, la LOMCE sols considera que els Consells escolars han de ser informats.

D’altra banda, a dreta llei, cal remarcar que continua sent competència dels consells escolars –la LOMCE no ho prohibeix expressament– tant l’aprovació del pressupost del centre i el rendiment de comptes, com l’aprovació de la carta de compromís educatiu.

Des de la FaPac, tant per aquells casos en què la LOMCE no ho prohibeix directament, com en aquells altres on malgrat la interferència estatal l’emparament de la LEC és clar, reinvindiquem que les AMPA puguin plantejar la necessitat que tots i cadascun d’aquests veritables instruments d’autonomia i participació siguin sotmesos a l’aprovació preceptiva dels respectius Consells escolars.

Així mateix, exigim al Departament d’Ensenyament de la Generalitat el respecte a aquest criteri en els centres on els Consells escolars així ho manifestin i segueixi emparant-se en l’actual quadre de competències previst a la LEC, fent-lo prevaldre, si cal, davant d’una Llei estatal que, a la pràctica, buida de continguts els canals de participació formals de les famílies.

Montserrat Pastor