diumenge, 15 de març del 2015

 Pedagogia sistèmica

Enguany la formació que la Xarxa Parlar per Conviure ens ha fet als voluntaris per la llengua  a Viladecans, ha tractat de la pedagogia sistèmica. La incorporació de noves idees per ajudar a la complexa tasca docent sempre va bé.

Amb un caràcter marcadament inclusiu aquest nou paradigma introdueix una mirada actual al món on vivim, aquesta pedagogia  agafa com a referents fonamentals la ubicació i el context.

És als pares que els correspon la part més important de l’educació dels seus fills, aquesta és una responsabilitat ineludible.

La pedagogia sistèmica posa l’atenció en les persones amb la seva vida i la dignitat de les seves arrels, vinguin d’on vinguin aquestes identitats i talents, descobrint informació moltes vegades amagada. És doncs una nova manera de  mirar el fet educatiu orientada a l`aprenentatge de la vida des de l`herència de generacions anteriors i que s’han transmès amb els  pares.


Els nens i nenes manifesten el que els seus pares no assumeixen, el que sura a l`ambient però no es diu, els fills ho capten i ho manifesten. Aquest vincle tan profund que els nens i nenes tenen amb els pares, els incorpora com a principals protagonistes de l’educació, i converteix així la interrelació entre escola i família en una característica fonamental d’aquesta mirada pedagògica.

Donada la complexitat cultural que hi ha avui a l`escola es proposa mirar els camps d’informació transgeneracional i emocional perquè els professionals puguin trobar solucions a problemes de conducta, aprenentatge i relació, possibilita als docents mirar la realitat educativa com un tot vinculat als sistemes familiars, culturals i històrics de l`alumne

Durant els últims anys Bert Hellinger i col·laboradors han estudiat les constel·lacions familiars i els ordres de l`amor  dins del marc de la psicoteràpia encara que aquesta pedagogia no pretén una educació terapèutica. La metodologia utilitzada és fenomenològica atenent només fets concrets passant d`una dimensió conceptual a una vivencial.

Les dues sessions van ser pràctiques i interessants, amb ganes de poder aprofundir en el tema. Vull donar les gràcies a l’organització i a la ponent per fer-ho tan interessant.

Montserrat Pastor i Pujadó