El dotze d’abril de 1995 es va aprovar definitivament la Modificació del Pla General del Sector les Oliveretes - Torrent Fondo promogut per l’INCASOL, empresa pública de la Generalitat i propietària d’una important superfície de terrenys. La modificació va consistir en unificar dos sectors de planejament, Oliveretes i Torrent Fondo, i ajustaments de la xarxa viària bàsica. El Pla Parcial posterior es va aturar degut a les pressions dels Ajuntaments de Sant Boi i Viladecans i una part important de propietaris afectats.
El 26 d’abril de 2007 s’aprova definitivament el Pla Parcial de Llevant, prèvia modificació del Pla General, en concret la Via de Cornisa i la Bassa de Laminació, que incorporaven al Pla Parcial sostre de terrenys externs a l’àmbit de Llevant. Aquest pla es va promoure i redactar per l’empresa pública VIMED de l’Ajuntament de Viladecans i no es va executar degut a l’esclat de la bombolla immobiliària en un ambient de contestació encapçalat pel col·lectiu “Salvem Oliveretes”
L’onze d’abril de 2015, s’aprova definitivament una Modificació del Pla Parcial del Sector Urbanístic del Pla de Llevant per la Generalitat, just un mes abans de les eleccions municipals, i en un context de remuntada de la crisi immobiliària de l’any 2007.
L’ordenació d’aquesta Modificació del Pla de Llevant, en la nostra opinió, no resol satisfactòriament els objectius de preservació ambiental i paisatgística, objecte del pacte polític que va propiciar aquesta tramitació.
Cal tenir present que, malgrat l’alliberament d’edificació de l’àmbit d’Oliveretes, la modificació de pla aprovada proposa un total de 62 blocs residencials amb alçades variables d’onze (4 blocs), deu (6 blocs), vuit (27 blocs), set (9 blocs), sis (4 blocs), cinc (7 blocs) i quatre (5 blocs) plantes a més de tres vials clarament prescindibles que urbanitzen l’àmbit a preservar.
Tot i això, el Pla de Llevant és un pla molt important per a Viladecans, per causa de la capacitat d’alliberar el trànsit de vehicles per l’interior del nucli, consolidar i augmentar superfície per a equipaments (escoles, ambulatori, instal·lacions esportives, tanatori…) alguns ja construïts, i sobretot, per preservar el patrimoni natural i arquitectònic de la Muntanya de Sant Ramon.
El Centre d’Estudis Urbans de Viladecans, inscrit en el Registre Municipal d’Entitats amb el número 354, i en compliment del que s’estableix en l’article 2 apartat 2 dels seus estatuts sobre l’objecte i finalitats de l’entitat, en concret “dur a terme treballs d’investigació que ajudin a millorar la qualitat urbana del territori de Viladecans”, ha analitzat a fons el Pla de Llevant, detectant alguns aspectes que caldria revisar i modificar per assolir els objectius pretesos en la modificació del pla parcial aprovada l’any 2015.
La millor opció per a expressar els arguments de disconformitat amb l’ordenació aprovada, es la comparació amb una solució alternativa d’ordenació elaborada pel Centre d’Estudis Urbans (CEUV), que es descriu breument en aquest artícle, i es detallarà en propers números del Punt de Trobada.
Pla de llevant, ordenació alternativa
Els objectius de la proposta d’ordenació alternativa, són:
* Patrimoni natural i arquitectònic
Preservar els valors patrimonials i del paisatge més significatius, en forma de parcs o vies verdes en tot l’àmbit del pla concretat en els següents llocs:
Parc de la Muntanya de Sant Ramon
Parc de les Oliveretes
Rambla Oliveretes - Torrent Fondo
Rambla Torrent de Can Picó
Parc del Torrent Fondo
Parc de l´Ermita de Sales / Cementiri
* Urbanització
Reduir el greu impacte ambiental i econòmic de les obres d’urbanització amb una estructuració més eficient de la mobilitat i una classificació funcional de les vies urbanes encaminada a fomentar el gaudi dels espais públics facilitant l’accés a aquests espais des·de la resta de barris de Viladecans, amb les següents accions :
Desviar del tràfic de pas de vehicles pel centre urbà i àrees residencials, amb la construcció de la Ronda Urbana de Circumval·lació.
Perllongar els carrers Angel Arañó/Eslida i Mare de Déu de Sales/Calaceit, fins a la Ronda Urbana de Circumval·lació, generant un nou punt d’accés al centre de l’eixample de Viladecans, substituint els recorreguts laberíntics actuals no resolts al Pla aprovat.
Identificar les vies veïnals per al tràfic d’accés als habitatges.
Potenciar les vies verdes amb l’objectiu de relligar els nous Parcs de Llevant i facilitar la mobilitat de vianants entre els barris colindants i el nou sector.
* Edificació
Substituir l’edificació dels 62 blocs aïllats amb alçades aleatòries d’entre 4 i 11 plantes per 23 blocs agrupats de 5 plantes d’alçada en l’àrea propera al subsector Oliveretes i 7 plantes en l’area del Torrent Fondo, procurant les mínimes afectacions de les panoràmiques del paisatge “de” i “des de” la Muntanya de Sant Ramon.
* Viabilitat jurídica i ecònomica
Un cop verificats i comprovats tècnicament els beneficis d’aquesta alternativa d’ordenació, caldria tramitar una segona Modificació del Pla Parcial justificada per l’estalvi econòmic obtingut de la reducció en superfícies d’urbanització i dels beneficis socials per la millora de la qualitat ambiental i paisatgística, en el ben entès que es respecta el sostre edificable i el nombre màxim d’habitatges establerts en l’ordenació vigent.
Cal tenir present que aproximadament el 60% de la propietat de l’àmbit de Pla Parcial Sector de Llevant es públic (Generalitat i Ajuntament), raó que justificaría un exercici de transparència per justificar tècnicament l’ordenaciò adoptada.
Pere Ramells
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada