dissabte, 15 de juliol del 2017

Reaprendre a llegir

S’hauria de donar més importància i valor social a la lectura. Les polítiques que hi donen suport haurien de tenir com a objectiu principal i fonamental unir escola, esbarjo o lleure i cultura. El fet que la principal indústria cultural del país sigui la del llibre no s’entén en tant que un terç de la població no obrí mai un llibre. S’ha de reforçar la lectura a l’àmbit educatiu i formatiu, consolidar les biblioteques públiques com un espai de trobada amb els llibres i la cultura, potenciar activitats que ja es desenvolupen en alguns centres educatius i que estan donant bons èxits, fomentar el servei de préstec de llibres electrònics creant una nova oferta d’activitats extraescolars, amb nous formats, noves idees, tertúlies literàries, clubs de lectura, involucrar ràdio i televisió.

És cert que els hàbits dels lectors van canviant i hem d’anar adaptant les necessitats fomentant la intervenció de les famílies als centres, biblioteques, casals... fent que siguin coneixedors de les ofertes existents i les utilitzin.

Quines responsabilitats tenen els pares en tot això? Ells juntament amb l`escola són els principals activadors de tot el procés de la lectura, interessar-se en els primers passos de la lectura dels fills compartint-la abans del seu aprenentatge i no abandonar la tasca mai més, intentant que el llibre i la lectura no es visqui mai com un càstig o un deure sinó com un plaer compartit a casa.

Enguany el pla de foment de la lectura es compromet a doblar el pressupost, sí és així contemplarà noves accions, una proposada com a campanya en els mitjans audiovisuals, hi participarà el famós paleontòleg Eudald Carbonell que, vestit d’explorador amb salacot inclòs anunciarà el descobriment d’una nova espècie humana definida com la unió d’una paraula llatina i una de grega, “llibrèfil” vol popularitzar el gest que fem amb les mans per indicar que llegim un llibre, esperem sigui exitós, també esmentar el nou programa de Catalunya Ràdio “Ciutat Maragda” on descobreixen inicis literaris, molt interessant.

No oblidem tampoc una part fonamental d’aquest procés: els autors. Sense la seva obra no tindríem llibres. Intentem donar a aquests creadors de cultura temps i facilitats per a la seva feina, el contacte amb escoles, biblioteques, casals... és molt important.

Obrir les llibreries i biblioteques en horaris diferents dels habituals, mantenir contactes lectors, autors, editors, treure les prestatgeries al carrer, crear més sales de lectura, seria excel·lent. No oblidem que els llibres ens obren els ulls i la ment, i ens fan persones més cultes, més sàvies, però sobretot més lliures.

Montserrat Pastor i Pujadó