diumenge, 15 de novembre del 2015

El trencaclosques del mico. Algunes recomanacions pràctiques per a rebre el Punt de Trobada


Pot semblar un exercici una mica inútil llegir aquest article: si el podeu llegir és que la revista ja us ha arribat, cosa que no pot dir tothom.

El Viladecans Punt de Trobada des de fa un parell de mesos s’envia a través de Mailchimp (el “correu del mico”, com podeu veure en el seu logotip), un programa que permet fer gratuïtament trameses massives de correu i, sobretot, que permet fer-ho de forma còmoda per qui envia el correu, a banda de facilitar-li informació sobre si la gent obre o no el correu i quantes vegades consulta el Punt de Trobada, cosa que per als qui no hi entenem, frega els límits de la bruixeria.

No sé si mai heu provat d’enviar més de 1.000 correus a través del vostre programa habitual de correu: pot ser que el vostre programa no us permeti enviar-ne més de 500 al dia; pot ser que, si adjunteu algun document, us digui que pesa massa i no us ho permeti; pot ser que acabi considerant-vos a vosaltres mateixos com a brossa (feina per als psicòlegs!); pot ser que el vostre ordinador es passi la nit treballant sense aconseguir que el correu surti; pot ser que comenceu a rebre correus retornats amb adreces aparentment correctes; pot ser que el programa us obligui a desconnectar el vostre antivirus tant si com no... I un llarg etcètera. El Punt de Trobada ha passat per tots aquestes experiències, i més encara.

Enviar correus informàtics de forma massiva, doncs, no és fàcil. El programa que ara utilitzem, però, tampoc no és pas perfecte. Topa, d’entrada, amb la molt raonable prevenció dels programes informàtics per evitar rebre correu brossa i amb la cada cop més complexa forma de visualització dels aparells que fem servir: penseu que la revista no es llegeix igual en una tauleta que en un ordinador o que en un telèfon mòbil, i pot ser que els enllaços que conté funcionin en un lloc sí i en l’altre no. Hi ha programes, com gmail, que quan reben un correu a través de mailchimp, el col·loquen en una carpeta que es diu “promocions”. No el considera brossa, però el correu no va a parar a la safata d’entrada, per tant molta gent no s’assabenta que el rep. Això mateix probablement passa amb d’altres servidors de correu. Són qüestions molt tècniques, que canvien constantment i que es fan difícils de preveure.

Hi ha algunes mesures, però, que serveixen per afavorir que el correu que us interessa arribi a la vostra bústia d’entrada:

Incloure l’adreça del remitent (puntviladecans@gmail.com) en la vostra agenda de contactes. D’aquesta manera, el programa detecta que hi ha una relació d’interès entre vosaltres i el remitent. 

Si gestioneu el vostre correu directament per internet, estigueu al cas de les carpetes brossa, promocions, etc. que hi ha al vostre servidor de correu. 

Si gestioneu el correu a través d’un programa instal·lat al vostre ordinador, tindreu doble feina: a més a més del punt anterior, haureu de fer la mateixa operació en el vostre propi ordinador.

Alguns programes de correu i alguns programes antivirus a més de fer llistes “negres” permeten fer-ne de “blanques”, és a dir, assenyalar el vostre interès per algunes adreces de correu en particular.

En fi, per part nostra no volem pas enviar el Punt de Trobada a qui no el vol rebre, però sí que ens agradaria que a qui hi està interessat li arribés de totes maneres.

Mercè Solé