Les noves eleccions al Consell Escolar del col·legi Sant Gabriel de Viladecans han agrupat unes mares dinàmiques, científiques, enginyeres, i amb ganes d’empoderar les nenes i noies de l’escola. Som la Mireia, la Mónica, la Myriam i la Pilar. Des d’aquest impuls, i amb el suport de la direcció de l’escola i de l’AMPA, hem creat la Comissió STEM (Ciències, Tecnologia, Enginyeria, Matemàtiques) i ens hem sumat a la Comissió d’Igualtat existent del centre. L’objectiu és fomentar les vocacions científiques i tecnològiques en les nenes del col·legi proposant activitats per a fer a les aules, donant visibilitat a les mares científiques STEM perquè serveixin com a referents propers, i col·laborant amb la comissió d’igualtat per reivindicar els drets de les dones. El talent no té gènere.
Per què? us preguntareu. Doncs perquè la nostra societat necessita més persones preparades en àrees STEM. Els coneixements i habilitats associats a aquests àmbits permeten afrontar molts dels grans reptes que se’ns presenten com a éssers humans: el canvi climàtic, l’accés a aigua potable, les fonts d’energia renovables, les xarxes de comunicacions i l’educació per a tothom. Actualment, menys de la meitat de persones graduades a les universitats europees ho són en carreres STEM, i només un terç són dones. En les carreres TIC (tecnologia i comunicacions) sols hi ha un 13% de dones. Aquestes dades fan palès un gran desaprofitament de talent i de perspectiva femenina en les àrees STEM. Per tant, els percentatges s’han d’incrementar, necessitem més referents femenins per tenir més científiques i enginyeres. En definitiva, la visió femenina del món ha de ser present en totes les àrees de coneixement.
La primera acció que ens vam proposar va ser buscar totes aquelles mares de l’escola amb professions STEM i vam aconseguir fer un grup d’unes 20 dones que no para de créixer cada dia.
L’11 de febrer de 2022, Dia Internacional de la Nena i la Dona en la Ciència, vam fer la primera acció reivindicativa. Amb l’objectiu de trencar els estereotips de professionals de les àrees STEM, vam preparar un vídeo per mostrar a l’alumnat de primària i secundària. Al començament del vídeo se’ls pregunta si volen dedicar-se a la ciència o l’enginyeria, i si creuen que ho poden aconseguir. Al llarg del vídeo es fa reflexionar els nens i a les nenes sobre quines qualitats creuen que han de tenir les persones que es dediquen a disciplines STEM. A continuació es mostren imatges de com som ara les mares enginyeres i científiques de l’escola i de com èrem de petites, exactament igual a com son elles, les nenes d’ara! Al final de l’activitat se’ls pregunta les mateixes qüestions que han respost a l’inici. Ara estem analitzant els resultats i aviat podrem compartir les conclusions. També vam proposar i difondre una llista amb 31 contes per fomentar les vocacions científiques, que posen en valor la dona científica i/o enginyera.
Addicionalment, hem previst fer activitats puntuals a les aules en col·laboració amb el professorat. La primera va ser la del passat 18 de febrer de 2022, en què dues dones enginyeres de telecomunicacions i una dona astrofísica vam fomentar vocacions científiques i tecnològiques a les classes de tercer de primària, viatjant en el temps i desxifrant enigmes en un apassionant Escape Room organitzar per les YoungItGirls. Les nenes i nens van passar-s’ho molt bé i van aprendre coses molt interessants sobre circuits elèctrics, codis binaris, coordenades geogràfiques, constel·lacions, i biografies de diverses dones científiques.
Amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de la Dona, hem volgut visibilitzar i fer reflexionar sobre les desigualtats de gènere. Hem preparat una petita enquesta anònima per passar a les mares de l’escola, i hi han participat 132 dones. El 10,7% de les dones que han respost pateixen la bretxa salarial, perquè cobren menys que els seus companys homes per fer la mateixa feina; el 25,8% pateixen l’efecte “sostre de vidre”, aquesta barrera invisible que fa que companys homes igual de qualificats i amb iguals mèrits es promocionen abans que elles, amb la consegüent dificultat per arribar a càrrecs de responsabilitat i llocs directius; el 37,9% tenen dificultats per aconseguir una bona conciliació familiar, els costa més que als seus companys homes aconseguir fer la conciliació familiar; el 59,8% dediquen moltes més hores a fer tasques de la llar que el seu company en el cas de ser home; i el 51,1% han patit algun tipus de masclisme o d’assetjament sexual a la feina.
Les estadístiques a nivell de Catalunya també mostren que les dones dediquem moltes més hores a les tasques domèstiques i prioritzem la conciliació familiar. Això explica parcialment que els salaris de les dones siguin més baixos i que tinguin més dificultats per ascendir a càrrecs de direcció (sostre de vidre). Altres raons cal trobar-les en prejudicis i biaixos de gènere, i en el fet que la gran majoria d’alts directius en l’actualitat són homes. Esperem que les preguntes de l’enquesta generin reflexió.
També hem preparat una infografia per mostrar clarament que les dades oficials són demolidores. Les dones cobren un 12% menys que els homes. Els càrrecs directius estan ocupats per només quatre dones per cada sis homes, i aquesta diferència s’incrementa quan es consideren càrrecs d’alta responsabilitat. Les dones dediquen gairebé el doble de temps que els homes a les tasques de la llar. Pel que fa a la cura, els infants ens ocupen el 50% més de temps, i els adults amb dependència el doble de temps que als homes. Finalment, el 50% de les dones europees han patit assetjament sexual a la feina.
Tenim molta feina a fer, però també moltes idees, ganes i energia per fer-la. És per això que des de la Comissió STEM i d’Igualtat del Col·legi Sant Gabriel volem impulsar aquests canvis tan necessaris en la nostra societat. Amb la ciència i la tecnologia podem entendre millor el que ens envolta i construir el món del futur!
Myriam Moysset, Pilar Gil, Mónica Aguilar, Mireia Comas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada