La Taula pel Clima impulsada per tots els grups del consistori, organitzada per l’Ajuntament de Viladecans, conduïda per una empresa especialitzada i participada per la ciutadania ha estat molt enriquidora i dinàmica. M’ha agradat molt participar-hi i ha generat un pacte que ens agrada i que, des d’Esquerra Republicana, subscrivim al 100%. No obstant això, al passat Ple de febrer ens vam abstenir perquè -tot i l’esforç de la ciutadania- qui ha de portar a terme les accions proposades és el govern municipal i ens sentim incòmodes amb les seves polítiques i les seves maneres de fer. Perquè proposen unes coses i en fan unes altres que contradiuen les proposades al Pacte pel Clima. M’explicaré.
El primer eix és el Viladecans endolla’t al sol on s’especifica que “hem de reduir el consum de les nostres llars. Un 22,5 % del consum energètic de Viladecans es destina a l’àmbit domèstic.” Per tant, com més llars, més consum i a Viladecans es preveuen 6.000 habitatges nous en els propers anys. Incoherència personificada. També s’assegura que “Viladecans aposta per una major autosuficiència energètica, tot i que de moment la solar fotovoltaica és l’única font que creix moderadament.” De fet, la fotovoltaica és l’única aposta d’aquest Ajuntament. Cal diversificar en altres energies verdes, hi ha la biomassa –ho vam proposar pels equipaments públics– que compta almenys amb dos beneficis: és energia verda i l’estella és de proximitat i, per tant, contribueix a netejar els boscos reduint el combustible d’un possible foc.
El segon eix és Viladecans mou-te bé on es determina que “la mobilitat és el sector més contaminant”. Per això em pregunto com continuen construint edificis sense aturador, creant nous barris com Llevant, Roca, Polígon Centre, Can Sellarès... que multiplicaran per molt la mobilitat de la nostra ciutat i, en conseqüència, la contaminació. Al 2023 haurem de crear la zona de baixes emissions, però com està d’actualitzat el parc mòbil dels nostres ciutadans? Perquè el del nostre transport públic sí que el sabem, amb Avanza tenim autobusos de més de 16 anys circulant per la ciutat i expulsant fum davant la parsimònia d’aquest Ajuntament. Molt greu que exigim als ciutadans allò que incomplim com a administració. Si no millorem de forma dràstica el transport públic de Viladecans -bus i tren, que actualment són un drama- mai podrem reduir l’ús del vehicle privat, que com bé estableix el pacte, “segueix essent molt elevat enfront d’una infrautilització del transport públic.” Espero que aquest govern s’hagi preguntat el perquè d’aquesta infrautilització.
El tercer eix és Viladecans redueix residus per un futur millor. Estem molt per sota del percentatge de reducció de residus proposat a Catalunya. De fet, el 2019 vam recollir un 27,8% i incomplíem amb els objectius 2025. Des d’Esquerra hem fet moltes propostes per augmentar la recollida de residus i mai ens n’han acceptat cap. Com per exemple, tornar al sistema porta a porta als bars i restaurants, fer una prova pilot de recollida porta a porta al barri de l’Alba-rosa o estudiar la remunicipalització del servei, ara mateix un projecte que està a les beceroles. Els acords d’aquest eix són molt necessaris i s’han de fer canviar hàbits a la ciutadania, amb polítiques valentes i exigents per reduir els residus.
El quart eix és Viladecans respira natura. Estem molt d’acord en com ha de ser el model urbà, que ha de millorar i conservar els seus ecosistemes, apropant a tothom els beneficis ambientals i socials. Però com lliga això amb posar-s’hi bé per ampliar la pista de l’aeroport del Prat? A l’alcalde li agrada molt el projecte d’AENA. I com lliga això amb la insistència en construir un passeig marítim? Si no ho tinc mal entès, els tècnics municipals per molt que ho estudien diuen que no hi cap, que és inviable, que si es fa o bé es carreguen dunes o bé es carreguen zones humides. En què s’ha d’incrementar la superfície de verd i el verd per habitant també hi estem d’acord, però insisteixo, com lliga aquesta voluntat amb carregar-se els terrenys lliures que envolten Can Sellarès, terrenys públics que el govern local destinarà a construir més pisos i equipaments de ciment? Ja els ho dic jo, això no lliga, és contradictori.
El cinquè eix és Tic tac, Viladecans s’adapta. Aquest eix és clau, l’adaptació al canvi climàtic especialment per als col·lectius més vulnerables, per exemple amb protocols d’actuació davant episodis meteorològics extrems. A Viladecans hem patit greus apagades de llum en plena onada de fred que han afectat als barris més densos i aquest govern ha sigut poc contundent amb la distribuïdora d’energia. Ja està resolt? Tornarà a passar? I pel que fa als protocols d’actuació, la part baixa del Polígon Industrial Centre s’inunda cada dos per tres, el nou dipòsit d’aigües pluvials s’ha demostrat insuficient per resoldre el problema. Inclourà aquest protocol un pla d’actuació per aquesta zona? Quan parlen de planificar la ciutat tenint en compte els futurs canvis en el clima, es refereixen a evitar la urbanització del Torrent Fondo o d’altres zones que ara desconeixem? Trinxaran més el parc agrari? Les seves ànsies expansives traspassaran la C-32 en direcció al mar?
I per últim el sisè eix, Viladecans unida pel clima on es fan propostes per a la implicació de la ciutadania. Hi estem també molt a favor, ja que entre tots hem d’aconseguir assolir les fites que proposa aquest pacte. Per aconseguir-ho, però, necessitem un govern que es cregui les mesures, que eviti caure en el greenwashing (rentat d’imatge verd, en anglès) i demostri de debò amb les seves polítiques, amb els fets reals, que es creu i prioritza la lluita contra el canvi climàtic. Més enllà de titulars i operacions de màrqueting, més enllà de la purpurina, que el Pacte pel Clima pugui desplegar-se amb tota la seva força i impacte. Si depèn de l’actual equip de govern ho posem molt en dubte.
Myriam Moysset
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada