dissabte, 15 d’abril del 2017

Manca de criteri en la senyalització viària a Viladecans

Fletxes fora de norma al carrer Josep Tarradellas

A Viladecans hi ha instal·lat des de fa molts anys un desordre i una manca de manteniment de la senyalització viària que patim tots els veïns i visitants. Des d’Esquerra Republicana estem intentant donar-li la volta a aquesta situació denunciant a cada Ple casos concrets o genèrics i proposant solucions. En joc hi ha un estalvi per les arques públiques i, el més important, la seguretat dels vianants, ciclistes, motoristes i conductors. 

Respecte a casos concrets: hem reclamat que es substitueixin les bandes reductores per coixins berlinesos, que són unes peces que fan la mateixa funció però que els autobusos les sobrepassen pel mig, evitant els sotracs continus i els problemes de salut als conductors, tal i com ens va traslladar el comitè d’empresa de la Mohn. Des de l’Ajuntament ens han contestat que ho faran molt progressivament. Hem reclamat que els passos de vianants de Vilamarina-Segle XXI es regulin i pacifiquin d’alguna manera perquè ja hi ha hagut atropellaments. Al carrer Balmes hem demanat que s’il·lumini el pas de vianants al costat del CAP perquè també hi ha hagut accidents, un de mortal, i que s’eliminin els daus de formigó adossats a les faroles de la vorera pel risc que això suposa en cas de caiguda. Els han retirat. Per evitar ensurts hem reclamat pintar una doble línia continua al carrer Josep Tarradellas per fer més visible la prohibició de travessar per aparcar, així com la instal·lació de fitons a l’alçada d’Enric Granados per impedir la temptació de girar des del carril contrari. Ens han dit que és innecessari.

De forma més genèrica, hem reclamat un inventari de tota la senyalització del municipi. En algunes zones la senyalització de codi està deteriorada (ha perdut el reflexiu) amb la qual cosa a la nit es perd visibilitat i al no disposar de l’adhesiu distintiu obligatori del fabricant no es pot saber si és reclamable perquè no ha caducat el temps de garantia o bé si s’ha de substituir el senyal per un de nou. D’altra banda, molta d’aquesta senyalització de codi no compleix amb el marcatge CE. Hem reclamat que en aquest inventari es detectin els pals IPN (en forma d’H) prohibits des dels anys 90 perquè amputen membres en cas de xoc ja sigui en bicicleta, moto o a peu. Per això hem exigit la seva retirada immediata. N’hem trobat set, dels quals cinc ja estan retirats i dos són reclamacions del mes passat. 

Hem suggerit que tota la senyalització del municipi sigui en alumini que és molt menys contaminant i eficient. Hem posat de manifest que manca senyalització d’orientació de forma generalitzada, es troben a faltar indicadors dels punts més estratègics del municipi com l’Hospital, el Museu de Ca n’Amat, l’estació de Renfe, les platges... D’altra banda, hi ha senyals que tampoc compleixen l’alçada d’instal·lació que està definida segons normativa amb un gàlib lliure de 2.2 i 2.3 m, quan a l’avinguda Segle XXI n’hi ha amb gàlib superior a 4.5 m o inferior a 1.8 m. Hem reclamat que els passos de vianants no es pintin en tota la seva llargària de color vermell, perquè no és normatiu. Hi ha altres tècniques per fer els passos més visibles sense posar en risc els motoristes amb relliscades ni fent perdre adherència als vehicles en cas d’una frenada d’emergència. Hem reclamat que s’espongin els passos de vianants per guanyar visibilitat, amb aparcaments per a motocicletes o bicicletes als espais més propers. Hem denunciat que fa molt de temps que no es publica un procés de licitació de senyalització on s’estableixin uns criteris de qualitat per una millor eficiència i hem reclamat que en comptes de comprar senyals en petits lots es faci un concurs de subministrament per garantir un bon preu, una bona qualitat i una sana competència, com fan altres pobles i ciutats. Val a dir que aquest any ja se n’han publicat dues de licitacions. Estem convençuts que la pressió d’ERC Viladecans hi ha tingut molt a veure.

No parlem de manca de pressupost, perquè precisament l’any 2016 no es van exhaurir els 173.000€ en senyals de trànsit que estaven pressupostats. Si tinguessin un inventari es podria programar la despesa i dur a terme una renovació més intensa de la senyalització.

Viladecans també té el dubtós honor de ser “creativa” pel que fa la senyalització. A la imatge de la pàgina anterior es pot apreciar com es defineixen les fletxes. Per evitar això des d’ERC vam promoure una moció per a la redacció d’un manual de senyalització urbana –amb el suport de Viladecans Sí Se Puede i del Govern– que tingui per màxim objectiu definir com han de ser i com s’han d’instal·lar els senyals viaris a la nostra ciutat. No pot ser que ens diguin que ja posen alumini i llavors detectem que tots els senyals de codi de la zona outlet i Ca n’Alemany són d’acer perquè l’Ajuntament no ha exigit a la constructora el tipus de senyalització que vol i per tant les empreses constructores han instal·lat el més econòmic i ineficient: amb la primera ventada, s’han girat i doblegat bona part dels nous senyals. Aquesta mala gestió va en detriment dels diners de tots, perquè s’hauran de canviar abans d’hora. Per tant queda clar que hi ha una altra manera de gestionar la senyalització viària a Viladecans. 

Myriam Moysset