dijous, 15 d’octubre del 2020

Obrint el camí cap a la platja

Diuen que les crisis són també ocasions per a la reflexió, per fer canvis en maneres de fer, de repensar idees i projectes, innovar, crear i fer coses noves... L’actual situació de pandèmia i de crisi sanitària creada pel virus SARS-Cov-2 no n’és una excepció. Arreu del planeta s’estan replantejant models de ciutat, de creixement econòmic, de la relació entre l’ésser humà i el seu entorn, dels usos de l’espai públic, de la mobilitat urbana i interurbana... 

Fruit d’aquestes reflexions sobre l’ús de l’espai públic i la mobilitat sorgeix la iniciativa d’obrir la carretera de la Vila i el camí del Mar als veïns i veïnes els matins dels diumenges de finals de setembre, octubre i novembre, perquè puguin passejar, fer esport, pedalejar, patinar sobre rodes, o anar en patinet, utilitzant la calçada d’una forma exclusiva i segura, podent mantenir les distàncies necessàries que recomanen els organismes sanitaris. És també una oportunitat per deixar de banda l’hegemonia del cotxe “totpoderós” i que els veïns i veïnes descobreixin l’entorn sud de Viladecans durant un matí de diumenge, la plana deltaica, el paisatge agrícola, la biodiversitat que alberga, els espais naturals del Remolar i les Filipines, i la platja de Viladecans, tots aquests elements un luxe i privilegi de tenir-los, ara, més a prop. Caminant-hi es té una visió diferent del paisatge, es copsen detalls, olors, colors, sorolls, que no s’aprecien dins d’un cotxe, ni tampoc caminant o anant en bicicleta més pendent de no col·lisionar amb qui et ve de cara o el que t’avança pel carril ciclable destinat a aquest ús. Aquestes matinals dels diumenge de tardor, que tindran segurament continuïtat durant l’hivern i la primavera, és una manera d’acostar la ciutadania a aquest espai sud de la ciutat, perquè el descobreixin de forma tranquil·la, i se’l facin seu. I de racionalitzar l’ús de l’espai públic: un diumenge al matí hi circula més gent caminant o anant en bici, que cotxes per la calçada: per què aleshores els cotxes tenen més espai que els ciclistes o caminants?

La iniciativa s’integra dins d’alguns dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible per al 2030, els ODS 2030, que l’ONU va definir el 2030. Fomenta la salut i el benestar (objectiu 3), ja que incentiva l’activitat física en un entorn saludable com és aquesta zona; redueix les desigualtats (objectiu 10), ja que permet a tothom disposar d’un espai de lleure comú; consolida una ciutat i una comunitat sostenible (objectiu 11), ja que és una activitat que permet descobrir una zona de la ciutat d’alt valor ecològic i social; és una acció climàtica (objectiu 13), ja que no està associada a cap emissió de gasos d’efecte hivernacle i fomenta que els veïns i veïnes practiquin allò que altrament segurament farien agafant el cotxe per desplaçar-se a d’altres zones. 

Fins al moment d’escriure aquest article, diumenge rere diumenge el nombre de persones que han aprofitat aquesta obertura ha anat en augment. Del poc centenar de persones del més de maig, fins al miler dels darrers diumenges. Una activitat que a poc a poc es va consolidant com una alternativa dels diumenges al matí. 

Jordi Mazon