divendres, 12 de setembre del 2025

Institut escola: tot són avantatges

El curs 2025-2026 comença amb la novetat de tenir el primer institut escola a Viladecans. Els instituts escola tenen com a principal valor afegit el fet de seguir un model educatiu integrat, que reuneix totes les etapes educatives entre els 3 i els 16 anys i, per tant, cobreix des d’infantil fins a la secundària obligatòria. Segons la definició del propi Departament d’Educació de la Generalitat, els eixos clau que donen sentit a aquesta tipologia de centres són: la continuïtat formativa entre les diferents etapes, l’enfocament evolutiu del seguiment de l’alumnat, la interacció i convivència entre infants i adolescents, la interacció entre els diferents cossos docents, compartir metodologies d’aprenentatge globalitzat, un mateix perfil docent, un horari saludable, la lluita contra la segregació escolar i una planificació consensuada amb els ajuntaments.

Aquest model ens ajuda a acompanyar i flexibilitzar les  transicions entre etapes educatives i, per tant, garanteix una continuïtat en l’atenció educativa i en el seguiment de l’alumnat, afavorint un model de tutorització específic. Els infants s’incorporen al centre a I3 i hi romandran fins a 4t d’ESO, als 16 anys. El fet que es composi d’un únic equip de docents i una única direcció, i que realment sigui un únic centre, afavoreix la continuïtat del projecte educatiu, que treballa com a una totalitat. Aquest és un valor afegit del model, que fa que moltes famílies, finalment, es decideixin per aquest model. 

La continuïtat entre etapes permet que un alumne o una alumna es conegui des dels inicis, i pugui potenciar-se o reforçar-se quelcom que es detecti en les etapes primerenques i que es mantingui fins a l’adolescència. 

A la vegada, hi ha molt més temps per conèixer i relacionar-se amb les famílies, establint vincles per treballar plegats. L’institut escola es converteix en un entorn de confiança i seguretat tant per als infants com per a les famílies. Mantenir el vincle durant tants anys entre l’escola i les famílies també es un punt molt positiu per al centre educatiu, ja que així les coneix i pot crear aliances que perdurin en el temps. 

Com a conseqüència, aquest factor pot ajudar a reduir l’abandonament escolar en la secundària i, atès que permet transferir maneres de fer de la primària a l’ESO, també pel que fa a la relació amb les famílies, facilita la participació familiar en el funcionament del dia a dia del centre, un aspecte que acostuma a ser un repte en els instituts. 

I tot i tenir aquesta novetat que, durant els propers cursos acabarà de desplegar totes les seves característiques, a Viladecans hi comptem, com moltes altres escoles i instituts que també treballen per aconseguir l’èxit educatiu per als nostres infants i joves. 

En els propers cursos, la Generalitat farà realitat el projecte de l’edifici que actualment ja es troba en les primeres fases dels projectes tècnics. 

Cada centre compta amb trets característics diferencials, tots sota el paraigua del currículum obligatori. I tots els centres educatius de Viladecans, escoles bressol, escoles infantils, escoles de primària, col·legis, instituts i centres formadors tenen el mateix objectiu: aconseguir que la nostra ciutadania tingui la formació necessària, que no abandoni i que tingui el màxim d’opcions disponibles per escollir i continuar al màxim el seu itinerari formatiu. 

És per això que estem molt orgullosos de tot el teixit educatiu del nostre municipi, que sempre recordem que no es limita únicament a la xarxa escolar, sinó que també inclou tots els agents que participen de la vida de qualsevol persona en qualsevol etapa de la seva vida. 

Que tingueu molt bon curs! 

Irene Reus