El setembre de 2017 l’equip de govern (PSC+ICV/EUiA) va aprovar la modificació del pressupost d’aquell mateix exercici per poder fer unes despeses molt concretes finançades amb el romanent de tresoreria de la liquidació del pressupost de 2016. D’aquells 1.790.454€ em voldria fixar en els 249.139€ destinats a sistemes de control d’accés i velocitat. Concretament, es van estimar uns 70.000€ pel control d’accés a la Plaça de la Diversitat, 60.000€ en un nou radar, 11.900€ en 2 carcasses pel radar i 64.000€ en 2 càmeres de trànsit amb el sistema “foto rojo”que s’instal·len als semàfors per multar conductors infractors (43.239€ d’IVA, a banda). En total, a Viladecans hi ha 7 cabines i uns 3 radars que van rotant.
El juliol de 2018 es van començar a instal·lar les noves carcasses de radar, no sense generar un gran rebombori a les xarxes socials. Al butlletí municipal d’octubre l’Ajuntament comunicava que el passat novembre es posarien en marxa els nous radars, a gener de 2019 s’han acabat de senyalitzar i encara no estan en funcionament. Al Ple de desembre el grup d’ERC va preguntar per què encara no estaven operatius i el govern va respondre que degut a un canvi en la normativa de contractació s’havia endarrerit l’adquisició de les targetes de memòria. Però això no m’acaba de convèncer!! A què espera el consistori a posar-los en marxa, si la prioritat del govern és controlar la velocitat a les entrades del municipi? Potser pateixen per una onada de multes i, per tant, d’un munt de queixes a pocs mesos de les eleccions municipals? Per què s’han marcat les carcasses dels nous radars (i no dels radars ja instal.lats) amb adhesius amb reflectància màxima, en groc fosforescent (fluor nivell 3)? Traieu les vostres pròpies conclusions.
Si analitzem les ubicacions dels radars que senyalem en el mapa, descobrim que majoritàriament els nous estan en emplaçaments clarament recaptatoris (cal recordar que l’any 2017 l’Ajuntament va ingressar més d’un milió d’euros en multes):
Radar Av. Can Batllori, un dels més antics, davant de l’Escola, en pujada.
Av. Segle XXI direcció Sant Boi, en un sentit on no hi ha vianants a protegir, seria més efectiu posar-lo davant del Centre Comercial Vilamarina on hi ha molts vianants i el principal carril bici que baixa del nucli urbà direcció a l’estació de tren.
Carretera de la Vila d’entrada al municipi, davant de la benzinera. Ubicació després d’una baixada. Quan es va instal.lar es van eliminar els badens reductors de velocitat que frenaven els vehicles. Aquest radar ha multat a molts conductors de la Mohn a una velocitat impossible per a un autobús amb autolimitació.
Nova ubicació a l’avinguda Segle XXI direcció Gavà al següent tram de la de la sortida de la C32. Indicat amb senyal fosforecent.
Nova ubicació al Camí del Mar (B-204) direcció a la platja, just després de la baixada del pont que creua el tren. Ubicació, segons el meu criteri, recaptatòria, uns metres després hi ha un seguit de corves perilloses. Indicat amb senyal fosforecent.
Nova ubicació al carrer de l’Agricultura direcció muntanya just després de la baixada de l’entrada de la C32. Ubicació, segons el meu criteri, recaptatòria, els cotxes tornen a agafar velocitat a l’arribar a la rotonda i, per tant, no evites un possible atropellament a la rotonda. Indicat amb senyal fosforecent.
Nova ubicació a l’avinguda de Miguel de Cervantes direcció Gavà. Indicat amb senyal fosforecent però darrera d’un arbre. Ubicat a l’inici d’una baixada amb 3 passos de vianants. Els vehicles acceleren i per tant el radar no resol res. En aquest cas, les bandes reductores davant de cada pas són més efectives per abaixar la velocitat.
1c- Càmera sistema “foto rojo” al semàfor del carrer Agricultura amb la carretera de Barcelona.
2c- Càmera sistema “foto rojo” al semàfor de la carretera de la Vila amb la carretera de Barcelona.
Per altra banda, les càmeres amb sistema “foto rojo” capten els vehicles que es salten el semàfor en vermell i posen multes. A Viladecans ja ens han dit que no les faran servir per posar multes, només per monitoritzar el trànsit. ¿Però de debò no existeix cap altre tipus de càmera més econòmica per a aquest ús? Sí, existeixen. O potser passat el mes de maig es posaran en marxa al 100% i començaran també a multar? El 2018 el Tribunal Suprem va posar en dubte el sistema, dictaminant il·legal la presa de dades d’aquestes càmeres per no estar validades amb un control metrològic.
Des d’ERC Viladecans insistim que hi ha altres maneres de pacificar el trànsit i de controlar la velocitat dels vehicles. Hem presentat moltes propostes a aquest Ajuntament com afegir radars pedagògics que t’informen de la velocitat que duus però no multen (de fet, en breu a les ciutats només es podrà circular a 30km/h) o com fer un exhaustiu control de la visibilitat tant del vianant com del vehicle i de la il·luminació, dels passos de vianants del municipi per millorar-los (vam passar una llista amb més de 25 passos amb poca visibilitat i ens van contestar que a poc a poc els aniran condicionant). ¿Amb 249.139€ podríem arreglar els passos de vianants del municipi? Sí, també renovar la senyalització vial... És evident que amb aquestes mesures millorem la seguretat viària però no generem grans ingressos a les arques públiques. Tot és qüestió de prioritats.
Myriam Moysset
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada