Les zones humides del Delta del Llobregat acullen gran varietat de sistemes i hàbitats que configuren un dels ecosistemes més rics i diversos biològicament de Catalunya. Situats al bell mig de l’àrea metropolitana on vivim el 80% de la població catalana, els Espais Naturals suporten la pressió de les dinàmiques urbanes de les ciutats properes i, sobretot, pateixen els impactes de les grans infraestructures del Pla Delta que posen en risc la preservació i el seu futur d’aquesta reserva de la biodiversitat.
Cal recordar que aquests espais de reconegut valor ecològic i paisatgístic estan blindats per la màxima figura de protecció de la Xarxa Natura 2000 i que compten amb el reconeixement de la Unió Europea. És per això que té especial rellevància l’obertura del procediment d’infracció en què la Unió Europea demana a Espanya que adopti mesures addicionals per gestionar i protegir els espais naturals del Delta del Llobregat i per evitar que la Xarxa Natura 2000 es continuï deteriorant com a conseqüència de les obres d’ampliació de les grans infraestructures com el port i l’aeroport.
El Pla Delta del 1994 va néixer amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats de creixement del port i l’aeroport i al mateix temps garantir la conservació dels espais naturals del Delta. Sobre el paper, els impactes que es produirien havien de ser compensats i corregits de manera que es garantissin els valors de la Xarxa Natura 2000. El Pla Delta, però, ha patit les conseqüències d’un pecat original, que no és un altre que no haver fet l’estudi d’impacte ambiental global destinat a avaluar la suma dels impactes dels diferents projectes del Pla sobre el medi. En lloc d’això, es van fer estudis parcials amb mesures que no han estat suficients, ni a vegades adequades, per mitigar i corregir els efectes i que han donat com resultat el deteriorament del Delta, tal i com va denunciar l’entitat ecologista DEPANA l’any 2012.
A més del descens de les poblacions d’ocells i de la reducció de superfície d’hàbitats de les espècies protegides que assenyala Europa, hem vist com s’han incrementat els problemes de desguàs del Delta amb una afectació important a la zona agrícola. Coneixem les dificultats de les llacunes litorals per mantenir la seva biodiversitat ja que no reben ni la qualitat ni la quantitat d’aigua adequades, i a més estem patint un increment en la regressió del litoral que necessita la revisió de les mesures de correcció d’impacte que són del tot ineficaces.
És important que la Comissió Europea en la seva demanda reconegui la urgència i demani l’aplicació de mesures addicionals per abordar el deteriorament del delta del Llobregat i insti les autoritats competents a fer-ho. La Unió Europea també demana l’aprovació i aplicació del Pla de Protecció de les àrees naturals i el paisatge del delta del Llobregat i recomana l’ampliació de les Zones d’Especial Protecció per a les aus, la definició d’una zonificació i un règim d’usos adequats a les necessitats dels hàbitats i poblacions presents.
Un altre element sobre el qual es demana solució es l’aparcament de taxis que AENA va instal·lar en la Xarxa Natura 2000. En concret, la Comissió Europea demana que es faci una anàlisi a fons de l’impacte que l’aparcament té sobre la integritat del lloc i per a la connectivitat ecològica, fet que podria suposar la seva demolició i restauració com a part del corredor ecològic. De fet, AENA ha de donar compliment a dues sentències judicials en relació a les activitats d’aparcament i rentat de vehicles i un Pans&Food que l’obliga a tancar l’activitat i a restaurar l’entorn per recuperar els valors naturals.
Aquest requeriment de la Comissió Europea obre noves oportunitats per corregir els impactes, aplicar nous instruments de planificació per garantir un territori més equilibrat, amb una activitat econòmica diversificada i uns espais naturals que recuperin la seva biodiversitat. Per això que no podem mirar cap a un altre costat i és imprescindible que les autoritats competents actuïn i ho facin de manera integrada. Potser aquesta sigui l’última oportunitat per als nostres Espais Naturals i no podem tornar a cometre el mateix error. Des del territori hem d’exigir que, a més de donar compliment a tot el que reclama la Comissió Europa, es faci una avaluació de l’impacte ambiental acumulat i dels efectes que han produït l’aeroport i el port sobre el territori i així saber què s’ha de corregir i quines mesures s’han d’introduir per complementar les que ja s’estan aplicant. No podem perdre temps i ara tenim l’oportunitat de sumar, amb Europa, a favor dels valors naturals del delta del Llobregat i del nostre territori.
Encarni Garcia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada