dimarts, 11 de setembre del 2007

I els Serveis Socials?

Viladecans, diuen les estadístiques, és una de les poblacions de Catalunya amb més necessitats socials i amb més alts nivells de pobresa. I resulta que ara, en aquesta legislatura que acabem de començar, no tenim regidor ni regidora de Serveis Socials.
Sí, ja ho sé. La tinent d’alcalde de Serveis Personals, Gisela Navarro, és la responsable directa d’aquest tema, així com dels temes d’Educació, Sanitat, Consum, Polítiques de la Dona, Joventut, Mediació Social i Civisme. Déu n’hi do. Segur que la Gisela Navarro és una persona molt capaç, i segur també que cada una d’aquestes àrees té tècnics igualment capaços i que faran una bona gestió. Però no és aquest el problema.
El problema és que, a Viladecans, els Serveis Socials no tenen cap rostre visible. I que, per molt que vulgui, la tinent d’alcalde de Serveis Personals no podrà llançar-se a donar l’impuls polític seriós i constant que els Serveis Socials necessiten. Podrà vetllar la gestió més o menys directament, però no podrà fer de l’atenció als sectors de població viladecanenca més necessitada una prioritat de govern com realment hauria de ser.
De fet, resulta ja molt discutible el sistema de distribució de tasques entre els regidors de l’equip de govern, amb un nombre molt reduït que ho acumulen tot i tenen dedicació completa, mentre la resta no tenen dedicació. I aquesta acumulació fa, a més, que el de Viladecans sigui un ajuntament ple d’assessors amb grans sous, que no han estat elegits per ningú, mentre que als que han estat elegits per governar no se’ls dóna temps per dedicar-s’hi.
Però més enllà d’aquest peculiar sistema de funcionament, fa mal veure com un govern d’esquerres no creu necessari que hi hagi una persona que tingui com a funció específica estar atenta a la gent amb més necessitats socials. A Viladecans hi ha moltes coses per fer, en aquest camp. I pel que sembla, al nostre govern municipal no li sembla gaire important fer-les.
No sé qui deia un dia que de fet els treballadors i treballadores socials de l’ajuntament no reben gaires demandes de serveis i ajuts. I algú altre m’explicava que això és per dos motius: perquè la gent ja sap que els recursos són pocs, i per tant s’estalvia anar a sentir que li diuen que no a les seves peticions, i es resigna a anar aguantant com pot; i perquè no hi ha una política d’”anar a buscar” les necessitats, de manera que moltes queden amagades, perquè molta gent està tan malament que ni és capaç d’anar a demanar.
Si hi hagués un regidor o regidora de Serveis Socials que es dediqués de ple a aquest departament, podria començar, per exemple, impulsant un treball de detecció de les necessitats socials de Viladecans, a tots nivells. No a base de llogar uns tècnics de no sé on perquè vinguin aquí, preguntin als treballadors socials, facin un informe i cobrin un munt de diners, sinó a base de treballar des de dintre, amb el regidor o regidora seguint-ho de prop, amb la implicació dels treballadors socials i de gent voluntària que segur que n’hi hauria, també amb la implicació de gent de Càritas… Això sol, i les conseqüències que se’n traguessin a nivell de recursos pressupostaris i humans, seria una gran pas endavant. Però per fer-ho, cal que hi hagi un regidor o regidora que tingui com a dedicació prioritària aquest important problema ciutadà.
No pot ser, que els Serveis Socials no siguin una prioritat clara i visible a Viladecans.
Josep Lligadas Vendrell