dijous, 15 de desembre del 2022

Després d’un any vivint a Viladecans

Soc un jove barceloní que amb trenta anys, i empès per la gentrificació urbana de la gran ciutat, ha acabat residint a Viladecans. Fa un any que visc aquí, i abans de viure-hi tenia uns forts prejudicis envers aquesta ciutat.

La idea que s’exporta de Viladecans, o almenys el que es percep des de Barcelona, és d’una ciutat dormitori amb més problemes que virtuts, amb poc atractiu cultural i patrimonial. Un indret on només es desenvolupen projectes urbanístics i on els veïns disposen d’uns serveis mínims. Però bé, en poc temps vaig descobrir que Viladecans és una ciutat rica.

Al municipi hi ha un nucli antic amb alt valor patrimonial, un teatre de primer nivell, zones comercials, espais verds envejables, platges naturals, etc. Però el que més em va sorprendre va ser l’enorme quantitat de gent que participa en les entitats, associacions i clubs de la ciutat. Entitats que promouen cultura popular, esports, arts i oficis... pràcticament està tot cobert.

A Viladecans tothom coneix algú que participa en alguna associació, entitat o club esportiu. El bon grapat de festes, exposicions i fires que es fan són el moment de major expressió d’aquest fort moviment popular.

Viladecans batega, batega fort. I ho fa gràcies a l’associacionisme que lluita contra aquests prejudicis que jo tenia envers la ciutat. Almenys a mi, aquests prejudicis, ja han guanyat als que duia quan m’hi vaig instal·lar.

Cal dir que a la ciutadania de Viladecans no li han regalat res, han fet i continuen fent molta feina. És una ciutadania lluitadora, que s’ha mobilitzat des de fa dècades a través dels esmentats col·lectius, entitats i associacions per dinamitzar, transformar i millorar la ciutat.

Recentment jo també m’he sumat a aquest projecte de ciutat, i avui dia participo a dues entitats que pretenen fer més gran Viladecans. Ara puc dir amb el cap ben alt, que formo part de la ciutat, del teixit associatiu; i que formant-ne contribueixo a escombrar els malnoms que molts cops es fan servir per referir-se a la nostra Viladecans.

David Gibert