dimecres, 15 de març del 2023

Monbús, un malson

                                    

En el número 169 d’aquesta revista, ja es va publicar un article que denunciava les pèssimes condicions del servei de transport adaptat que presta l’empresa Monbús per acompanyar els usuaris del centre ocupacional Caviga. Un servei obtingut prèvia licitació –com el d’Avanza– però que incompleix repetidament les condicions inicials.

Les queixes que ens arriben a l’Associació de Familiars del Centre han motivat que periòdicament ens reunim representants de l’empresa, del consell comarcal i dels tres ajuntaments afectats (Castelldefels, Gavà i Viladecans). En el requadre adjunt trobareu les nostres reivindicacions inicials.

Hem passat unes setmanes amb una certa esperança perquè els autocars més deficients es van canviar, amb la promesa de posar-ne de nous, i amb una certa estabilitat en la contractació de monitores.

Però hi tornem a ser. Tornem a patir retards importants (¿com pot ser que els nois surtin a les 5 de la tarda de Caviga i arribin a Castelldefels a les 19,30 com ha passat algun dia?), inestabilitat laboral (xofers nous que desconeixen les rutes –i es perden– o no saben fer funcionar les rampes), autocars en males condicions (cinturons de seguretat trencats, obstacles que dificulten la mobilitat…).

Només queda l’esperança que se’ls obri un expedient i que no es renovi la licitació. Amb el risc, és clar, que, com sol passar amb les grans corporacions, es tornin a presentar els mateixos amb nom diferent. No seria la primera vegada.

Al darrere d’això s’hi pot reconèixer un sistema de licitació que valora les condicions econòmiques molt per damunt de la qualitat del servei. A banda de l’ús d’autobusos que mereixerien ser retirats, qui realment finança el baix cost del servei no és pas l’empresa, sinó els treballadors. Estic segura que si tinguessin condicions laborals dignes no assistiríem a aquest continu canvi de personal. Està clar, a més, que no reben la formació adequada, tant per a la seva tasca bàsica com per al tracte amb persones amb discapacitat, població vulnerable que requereix una atenció especialitzada.

Les reivindicacions bàsiques

1.       Que els autocars tinguin les condicions necessàries per fer correctament el seu servei sense contínues avaries. Hem vist de tot i reiteradament, i hem vist també com algunes incidències duraven dies i no es corregien: caiguda del sostre, problemes amb les marxes, amb la suspensió, amb les rampes...

2.       Que els autocars arribin puntualment al primer punt de recollida d’usuaris. Si fan serveis anteriors no és motiu perquè arribin tard. Molts familiars dels nostres usuaris treballen, i arriben tard sistemàticament. Tampoc no és bo ni educatiu que els usuaris arribin mitja hora, una hora o fins i tot dues tard al taller o a casa.

3.       Que els autocars estiguin autènticament adaptats: Que les rampes siguin adequades (i no a trenta centímetres de terra), que puguin desplegar-se plenament en la seva ruta (hi ha carrers massa estrets i no s’arriben a obrir del tot) i que el personal que condueix i acompanya els usuaris de Caviga sàpiga com funcionen.

4.       Que el pas interior dels autocars estigui lliure d’obstacles que dificulten la mobilitat a uns usuaris que ja de per si tenen problemes per moure’s. Cal vetllar perquè si cal desallotjar amb urgència l’autocar no hi hagi res que ho impedeixi.

5.       Que els xofers coneguin prèviament la ruta que han de fer. Entenem que poden haver-hi canvis i imprevistos, però no pot ser que l’autocar es passi parades o es perdi per no haver preparat la ruta prèviament.

6.       Que les monitores rebin formació adequada per saber quina feina han de fer: que estiguin al cas de què passa amb els nois i noies que porten i de com han d’actuar en cas d’emergència de qualsevol mena. Els canvis sobtats incideixen molt negativament en els nois i noies, i estem segurs que per a les monitores també és un patiment no saber a què s’enfronten.

7.       Que s’estableixi un canal de comunicació de l’empresa (i no dels treballadors) que avisi de les incidències i un portaveu de l’empresa. 

Mercè Solé