dimecres, 15 de març del 2023

Recomanacions Biblioteca de Viladecans

 

La fi de la novel·la d’amor

Vivian Gornick

Barcelona: L’Altra Editorial, novembre del 2022

Gornick exhibeix la mateixa intel·ligència, honestedat i profunditat d’ànima de les seves memòries a l’hora d’analitzar el sentit de l’amor i el matrimoni com a temes literaris del segle XX. Examina l’obra i la vida de diversos autors que admira –Grace Paley, Willa Cather, Jean Rhys, George Meredith o Jane Smiley, entre d’altres– i conclou que l’amor, la plenitud sexual i el matrimoni estan exhaurits com a expressions metafòriques de l’èxit i la felicitat. Com ja és habitual en la seva obra crítica, Gornick construeix i defensa els seus arguments amb un equilibri entre coneixement objectiu i experiència subjectiva i estableix, en aquests onze assajos, que la preocupació moderna real, per a la majoria d’escriptors i de lectors, és el drama de la por i la ira en relació amb l’experiència amorosa. La fi de la novel·la d’amor és una col·lecció d’assajos profundament original d’una de les escriptores i lectores contemporànies més lúcides del panorama internacional, que ens convida a reflexions que van molt més enllà de la literatura.


Alice Guy

Catel

Barcelona: Editorial Finestres, 2022

El 1895, a Lió, els germans Lumière inventen el cinematògraf. Un any més tard, a París, Alice Guy filma la seva primera pel·lícula. Té 23 anys. Valenta i independent, testimoni privilegiat del naixement del món modern, Alice Guy és la primera cineasta de la història del setè art. Des de principis del segle XX, a la vegada directora, guionista i productora, la jove transforma l’oficina fotogràfica de Léon Gaumont en una gran empresa de producció cinematogràfica. Quan, el 1901, travessa l’Atlàntic per conquerir Amèrica, Alice s’imposa creant la seva pròpia empresa i construint els seus estudis. Entre 1897 i 1922, als Buttes-Chaumont a Fort Lee, dirigirà centenars de pel·lícules. Crònica d’un art en plena eclosió, la vida d’Alice Guy descobreix una heroïna oblidada d’un capítol major de la història del cinema.

 

Al revés

Florence Hinckel

Barcelona: Cruïlla, 2022

En el món de Lea i el seu germà Tom, els carrers i escoles porten noms de dones il·lustres, i són els homes els qui crien als seus fills i filles. Mai hi ha hagut un president de Govern home, encara que ja va havent-hi alguns ministres; no és gens estrany, perquè, al cap i a la fi, els homes són els qui més s’ocupen de la casa i els infants, i això fa que els quedi menys temps. Que per què s’ocupen ells dels infants? Doncs perquè és la cosa lògica: per a criar i netejar, tasques molt treballoses, fa falta força física. I, a més, és millor que les dones dediquin la seva capacitat d’anàlisi i estratègia als assumptes veritablement valuosos.Com? Que no és just? Perquè la veritat és que així passa des de la nit dels temps; és el normal. Però, un dia, la protagonista es posa a pensar i escriure sobre això. I s’adona que les coses podrien -i haurien de- ser d’una altra manera. I és que a vegades, per veure les coses clares, s’han de mirar el revés. Un llibre per a infants i joves crítics d’entre 10 i 12 anys.