divendres, 15 de maig del 2020

Llums i ombres de la nova Ordenança Municipal de Circulació

En el passat Ple municipal del mes d’abril, telemàtic arran del confinament, l’Ajuntament de Viladecans va aprovar la nova Ordenança Municipal de Circulació, que té com a objectiu principal garantir la seguretat, l’ús i el gaudi de les persones usuàries de la via pública. Una aprovació que pot haver passat desapercebuda per les urgències de la COVID-19, però que és d’especial transcendència.

Des del grup d’Esquerra Republicana som conscients que és una ordenança important i molt necessària per ordenar la circulació de tot tipus de vehicles pels nostres carrers i evitar malentesos i accidents. Per això fa tres anys ja vam demanar a l’equip de govern que regulés la circulació de ginys nous com patinets elèctrics i d’altres vehicles de mobilitat personal que començaven a proliferar: el seu ús augmentava dia rere dia, la sensació de perillositat per part dels vianants també i no existia cap normativa que els regulés. Calia modificar l’ordenança, però els treballs previs no van començar fins la passada tardor. Vam fer propostes al redactat i vam ser l’únic grup del Ple a presentar al·legacions. Hi ha silencis que diuen molt. 

Mentre aquesta aprovació no arribava, l’Ajuntament va optar fa dos anys per pintar els carrers amb “ciclocarrils” compartits per ginys, cotxes i bicicletes en la mateixa calçada, sense conscienciació prèvia entre les persones usuàries ni molt menys formació, posant en una mateixa plataforma menors sense carnet de conduir amb cotxes, furgonetes, camions o motocicletes. De la nit al dia i força abans de comptar amb l’ordenança definitiva. Va ser una intervenció que va generar molts dubtes entre els usuaris. Una clara campanya de màrqueting, una més, similar a la “superilla” per a vianants que hem conegut per la premsa. Per simular que s’estava treballant en el problema en lloc de plantejar un abordatge seriós. 

L’equip de govern ha anat allargant aquesta modificació a l’espera que altres administracions anessin concretant conceptes i delimitant unes regles de joc més o menys clares, especialment per endreçar l’ús dels nous ginys als carrers. Això, en qualsevol cas, no era excusa per endarrerir l’adopció d’una mesura transitòria que acabés amb la sensació de desgavell imperant als nostres carrers, una solució que encara esperem ja que l’ordenança no es publicarà ni entrarà en vigor fins després de l’estat d’alarma (escric aquestes ratlles el 7 de maig). 

Des d’ERC Viladecans considerem que, després d’aquesta aprovació definitiva, ara cal fer una important campanya d’informació i sensibilització, insisteixo, informació i no publicitat. Cal una campanya responsable que arribi amb facilitat a totes les persones usuàries –especialment els joves– amb claredat i el màxim de rigor, perquè ens hi va la seguretat i, per això, el nostre grup municipal porta anys prioritzant la seguretat vial i vol col·laborar en la difusió de l’ordenança, per responsabilitat. Massa accidents i ensurts hem hagut de lamentar ja en aquests darrers anys com per allargar gaire més la situació, insostenible, amb queixes reiterades de veïns i famílies que veuen passar patinets elèctrics a tota velocitat per zones de vianants amb total impunitat. 

Comparteixo aquí algunes parts de la normativa, que podeu consultar sencera en aquest enllaç en una versió a punt per publicar:

Els vianants sempre tenen preferència a les voreres.

Els menors de 12 anys poden circular per les voreres amb patins, patinets, tricicles i bicicletes.

A les vies urbanes la circulació de bicicletes ha de desenvolupar-se per les calçades, pels carrils bici i per les zones especialment habilitades. 

Les bicicletes i vehicles de mobilitat personal han de dur timbre, llums i elements reflectants.

La velocitat màxima en carrils d’un únic sentit és de 30 km/h.

L’edat permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes és a partir dels 16 anys. 

La bicicleta no podrà estar ocupada per un número de persones superior al que per construcció pugui transportar. Els conductors i conductores majors d’edat poden transportar persones, sempre i quan aquestes s’acomodin en un dispositiu homologat, d’acord amb les limitacions d’ús, i circulin amb cascs homologats. 

Les persones usuàries de vehicles de mobilitat personal o bicicletes han de portar casc. 

Amb el text de l’ordenança a la mà, creiem que continua pendent el capítol dels patinets elèctrics -un dels més polèmics i urgents a resoldre- perquè no trobem enlloc un apartat que faci referència únicament a aquests ginys i això pot generar molts dubtes en el futur. El lector, l’usuari, es pot perdre fàcilment enmig d’un munt de consideracions i criteris barrejats en diverses parts del text. No li estem posant fàcil i ens convé deixar molt clars els nous criteris. 

De totes maneres caldrà estar atent a les noves normatives que apareguin per part de la Direcció General de Trànsit o l’Autoritat del Transport Metropolità per veure les modificacions que es vagin afegint. Nosaltres seguirem fent la nostra feina des de l’oposició, sent útils i fiscalitzant l’acció de govern, pendents dels nous canvis i oberts a la ciutadania que necessiti fer-nos alguna consulta o reclamació. Així és com entenem la política municipal. 

Josep Mumany Baños