divendres, 15 de maig del 2020

Serveis Socials municipals: sempre al costat dels més vulnerables

 

Quan el 14 de març el Govern va decretar l’Estat d’Alarma davant l’evolució de la pandèmia de la COVID-19, els serveis socials de l’Ajuntament ja havien planificat l’augment de serveis que segurament haurien d’oferir. El dijous 12 de març ja s’havien pres les primeres mesures per organitzar equips i serveis en funció del que podia passar. De fet, aquell mateix dia, l’Ajuntament havia decidit tancar els casals municipals de la gent gran.

Es girava molta feina. L’Ajuntament és l’administració més propera a la ciutadania, la que s’encarrega dels serveis més directes, com la seguretat, la neteja i l’atenció a la ciutadania més vulnerable. Una feina que és diària i que, en aquests darrers dos mesos, no només s’ha mantingut activa, sinó que s’ha incrementat, ja que la situació econòmica ha provocat l’augment de la població vulnerable.

Parlem d’infants i adolescents que, en estar tancades les escoles, es podien quedar sense beca de menjador escolar i sense un àpat segur al migdia (més tard arribarien les targetes moneder de la Generalitat). Parlem de gent gran que viu sola i necessita atencions bàsiques al seu domicili. Parlem de persones sense sostre que no tenen cobertes les necessitats més bàsiques. Parlem de garantir l’atenció a les famílies que s’han quedat sense feina i sense ingressos. Parlem d’atendre les persones grans dependents que no tenen suport familiar. Parlem de moltes situacions més, de persones que poden tenir una emergència de qualsevol mena.

Calia seguir tenint cura de totes aquestes persones tan fràgils, que atenem cada dia, i no deixar-les desateses, menys que mai, durant el confinament, en temps d’aïllament i solitud. Però també calia estar molt atents per reorganitzar i adaptar per evitar el contagi tots els serveis que són presencials i demanen un contacte molt estret.

La COVID-19 ha posat a prova als serveis socials, perquè treballen al costat, literalment, de les persones, acompanyant-les, ajudant-les i cuidant-les. Com fer-ho ara des del distanciament físic i el confinament? Va ser un gran esforç perquè en un cap de setmana es van haver de repensar tots els serveis. 

Afortunadament, els Serveis Socials de Viladecans són un equip de professionals amb molts anys d’experiència i molt entrenats per fer front a situacions urgents noves en les quals cal actuar ràpidament. Seguint les instruccions del Departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat del 14 de març, es va establir un equip presencial amb un mínim de dos tècnics o tècniques socials i un suport administratiu per a cada 20.000 habitants. Aquest equip és rotatiu mentre duri l’estat d’alarma. Cal dir que hi ha també professionals voluntaris que hi van cada dia. La resta de professionals treballa des de casa amb el telèfon i l’ordinador.

S’ha prioritzat l’atenció a la gent gran, la gent que viu al carrer i els infants en situació de risc. Fins al 28 d’abril s’han atès 1.851 trucades. Les principals temàtiques han estat l’ajuda alimentària i econòmica, les targetes moneder de beques menjador, la compra d’aliments i medicaments, i les consultes sobre els ERTO.

S’han fet 3.619 trucades de seguiment de casos de risc coneguts. Els professionals de serveis socials s’han posat en contacte amb 732 persones majors de 80 anys que mai havien necessitat tenir relació amb els serveis socials. 406 viuen soles i 326 acompanyades. A conseqüència d’aquesta acció, es van activar 75 casos d’atenció. S’ha muntat un nou servei de compra de medicació a la gent gran que ho sol·licita, perquè no surtin de casa. Les treballadores familiars recullen la targeta sanitària i la recepta electrònica al domicili i després els porten la medicació. 

El servei de teleassistència també ha fet una gran tasca contactant amb 1.614 usuàries i usuaris de Viladecans, donant 53 altes en un temps rècord aquestes últimes setmanes i detectant 28 possibles casos de COVID-19. S’ha treballat amb 30 casos de persones que viuen al carrer o en infrahabitatges cobrint les seves necessitats bàsiques d’alimentació i higiene personal (àpats i dutxa i bugaderia). S’ha ampliat el servei d’àpats i àpats a domicili en nombre de persones ateses i en cobertura de dies (cobrint tota la setmana de dilluns a diumenge). S’han repartit des del 16 de març un total de 6.410 menús a persones de Viladecans. Hi ha hagut una mitjana de 293 famílies ateses pels Bancs d’Aliments de Càritas i Creu Roja.

Els monitors dels Centres Oberts i les treballadores familiars del Centre Matern Infantil han fet un seguiment diari dels nens i nenes d’aquests centres, fent 1.499 trucades en total. Els conserges de les escoles han repartit les targetes moneder per cobrir les despeses del menjador escolar a tots els nens i nenes que tenien beca del Departament d’Ensenyament.

En el servei d’atenció domiciliària hi ha hagut molt moviment: algunes persones han decidit donar de baixa el servei per por al contagi i solucionar-ho provisionalment amb la xarxa familiar o veïnal. Però també ha passat el contrari: s’han hagut de donar d’alta nous serveis procedents dels Centres de Dia que han hagut de tancar i s’han detectat nous casos vulnerables. En total s’han estat atenent 263 persones a casa seva amb 60 treballadores familiars actives.

A causa de la crisi de les residències de gent gran i de la falta de personal, l’Ajuntament ha contractat vuit persones que han fet reforç a les residències públiques i privades que ho han demanat. Des de Serveis Socials s’han gestionat també cinc enterraments de beneficència.

En resum, els tècnics i tècniques municipals de serveis socials estem fent tot el possible perquè els ciutadans i ciutadanes de Viladecans se sentin protegits davant aquesta situació, no se sentin sols i sàpiguen que poden comptar, com sempre, amb el nostre suport. 

Només em queda agrair de tot cor la tasca de tothom.

Anna Guijarro Margalef